Tweede Boeing-Saab T-X maakt eerste vlucht

KIJK-redactie

02 mei 2017 11:00

Boeing T-X

De Amerikaanse trainingsjets zijn aan vervanging toe. Een grote kanshebber voor de order is de Boeing-Saab T-X. Het tweede toestel maakte onlangs zijn eerste vlucht.

Op een oude fiets moet je het leren, wordt wel eens gezegd. Maar voor aspirant straaljagerpiloten in de Amerikaanse luchtmacht is dit gewoon de realiteit. Hun Northrop T-38’s trainingsjets zijn gemiddeld 50 jaar oud en dus nodig aan vervanging toe.

Tweede T-X-toestel

Vanaf 2024 komt er vervanging in de vorm van 350 splinternieuwe trainers. Verschillende vliegtuigbouwers zijn in de race voor deze order, zoals Lockheed Martin met de T-50A Pilot Trainer. Ook Boeing en Saab doen gezamenlijk mee en hun tweede T-X-toestel maakte afgelopen week zijn eerste vlucht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Landingsgestel ingetrokken

De T-X is een eenmotorig vliegtuig met een dubbele staart en de modernste cockpitinstrumenten en systemen. Tijdens de vlucht werden alle basisfuncties van de het toestel getest en goed bevonden.

Met de twee testtoestellen hopen Boeing en Saab de Amerikaanse luchtmacht te kunnen overtuigen dat hun toestel de beste keuze is om toekomstige piloten op te leiden voor zogeheten vijfde generatie jachtvliegtuigen als de F-35 en F-22.

Concurrentie

Naast de T-50A van Lockheed is ook de T-100 van de Italiaanse vliegtuigbouwer Leonardo nog steeds in de race, al lijkt dit toestel weinig kans te maken. Northrop Grumman trok zich onlangs terug. Waarschijnlijk zal de kogel nog dit jaar door de kerk gaan.

Bron: Boeing