Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Onder de naam Project 22220 gaat Rusland drie schepen bouwen om belangrijke vaarroutes open te houden.
Voor de Russen is de Noordelijke Zeeroute van groot belang en dus moet die continu bevaarbaar blijven. Zeker als het poolijs nog wat verder gaat smelten en de doorgang een goed alternatief wordt voor de Europese vaarroutes en die om de punt van Afrika. IJsbrekers zijn daarvoor nogal belangrijk en dus werken de Russen aan verschillende nieuwe modellen; waaronder de Lider.
Lees ook:
Flinke ijsbreker
Lider, Russisch voor leider, wordt nogal een formidabel schip. De grootste en sterkste ijsbreker ter wereld wordt gebouwd op de Zvezda-scheepswerf bij Vladivostok. Hij wordt 209 meter lang en 47,7 meter breed en kan zich door een ijspakket van vier meter dik banen. Ter vergelijking: de huidige generatie ijsbrekers kunnen ijsdiktes van maximaal drie meter aan.
Kernstoom
De nieuwe super-ijsbreker wordt aangedreven door twee RITM-400-kernreactoren met een gezamenlijk vermogen van 120 megawatt (ongeveer een kwart van het vermogen dat de kerncentrale Borssele levert). Met die energie wordt water omgezet in stoom en dat drijft dan weer de turbines aan die de elektriciteit voor de aandrijving produceren. Lider is niet alleen sterk, maar ook snel. Op open zee is de ijsbreker goed voor een top van 22 knopen; ruim veertig kilometer per uur.
Het eerste schip, dat rond de 125,57 miljard roebels (1,5 miljard euro) gaat kosten, wordt in 2027 opgeleverd en in 2033 zouden er drie rond moeten varen.
Bron: Zvesda