Elon Musks elektrische auto’s lijken alweer verleden tijd vergeleken met dit duurzame voertuig.
Vergeet auto’s die op aardgas, waterstof of methaan rijden. Want er is een veel duurzamere oplossing: mierenzuur (je weet wel, dat spul dat ervoor zorgt dat je huid ontzettend jeukt nadat je een brandnetel hebt aangeraakt). Want dit goedje heeft een zeer bijzondere eigenschap: het kan als brandstof dienen. Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hebben er gretig gebruikt van gemaakt: zij ontwierpen een bus die op mierenzuur rijdt.
Hydrozine
Hydrozine is de officiële naam van de brandstof, dat voor 99 procent bestaat uit mierenzuur met een prestatieverhogend middel. Het mierenzuur (HCOOH) ligt opgeslagen in een speciale tank – de range-extender, REX – aan de achterkant van de bus die tegen het bijtende zuur is opgewassen. Hier vindt ook het brandstofproces plaats.
Mierenzuur wordt gemaakt door waterstof (H2) te laten reageren met koolstofdioxide (CO2). Om de bus op de brandstof te laten rijden, wordt het mierenzuur weer gesplitst met behulp van een katalysator. De vrijgekomen waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit mee op te wekken, waarbij koolstofdioxide vrijkomt. Maar dat wordt gelukkig opgevangen, want voor de productie van mierenzuur is CO2 nodig. De bus is dus CO2 neutraal en komt met één liter mierenzuur vijf kilometer verder.
Veel voordelen
Mierenzuur heeft, naast dat het een erg efficiënte brandstof is, nog meer voordelen. Het is een goedkoop en veilig alternatief voor waterstof, dat normaliter grote tanks met veel druk vereist om safe te worden getransporteerd. Mierenzuur is ook onbrandbaar en kan dus niet exploderen. Daarnaast is de energiedichtheid van hydrozine vier keer hoger dan die van een batterij. En omdat het spul al in vloeibare vorm is, zullen er in de toekomst weinig aanpassingen hoeven te worden gemaakt bij tankstations.
‘Groter, graag’
In 2016 presenteerde Team FAST, bestaande uit 35 TU Eindhoven-studenten, al een schaalmodel om te illustreren hoe het systeem werkte. Maar het moest groter. En dus, na 20 maanden hard werken, presenteert het team vanmiddag eindelijk hun grote ontwerp aan het publiek.
Hier zullen ze laten zien welke resultaten ze so far hebben geboekt en krijgen bezoekers een rondleiding door de bus. Het eerste tankstation voor hydrozine zal ook worden onthuld. Knap staaltje werk van deze studenten!
Bronnen: TU Eindhoven, Engadget, de Volkskrant
Beeld: TU Eindhoven