Londense bussen gaan op koffiedik rijden

Laurien Onderwater

22 november 2017 15:59

koffiedik

De bedrijven Shell, Argent Energy en bio-bean maken van koffieprut – dat anders toch wordt weggemikt – biodiesel. Maar is dit wel zo’n duurzame oplossing?

Nederlanders zijn een van de meest enthousiaste koffiedrinkers ter wereld. Dat blijkt wel uit het feit dat er per dag in ons land 6,5 miljoen liter koffie wordt gedronken. Maar wanneer de warme drank eenmaal is gezet, blijft er koffiedik over dat vervolgens wordt weggegooid.

Zonde, want je kunt er nog heel veel mee. Het Engelse bedrijf bio-bean recyclet koffieprut al jaren en gebruikt het spul bijvoorbeeld om huizen te verwarmen. Nu is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Shell en Argent Energy om van koffiedik biobrandstof te maken.

Koffiediesel

De bedrijven noemen de nieuwe brandstof de B20-blend en het wordt als volgt gemaakt. Olie dat uit het koffiedik is gewonnen, wordt gemengd met andere vetten en oliën en dan gemixt met dieselolie. Het resultaat: een brandstof die voor 20 procent uit bio-componenten bestaat.

Bussen die op ‘koffiediesel’ rijden, zouden de koolstofdioxide uitstoot reduceren met 15 procent. Daar komt bovenop dat deze manier van koffiedik verwerken ervoor kan zorgen dat er jaarlijks 50.000 ton minder prut wordt weggegooid. En dat is goed voor een kwart van het jaarlijkse koffieafval dat Londen produceert.

Groene goud?

Toch roept deze biodiesel ook een aantal vragen op. Want wat nou als het vervoeren van al dat koffiedik van cafés en restaurants in de stad, evenals de verwerking ervan in de fabriek, meer afval en vervuiling opleveren dan wordt bespaard door het spul te recyclen? Dan is de koffiediesel niet meer zo duurzaam te noemen.

Daar zal nog meer onderzoek naar verricht moeten worden. Toch is de biodiesel een mooie eerste stap in de juiste richting. En het idee is al snel groener wanneer elektrische vrachtwagens (zoals de Tesla Semi) het koffiedik vervoeren.

De drie bedrijven willen in de eerste fase van dit project 6000 liter koffiebrandstof produceren voor gebruik in Londense bussen. In latere stadia zijn de firma’s van plan een mix te maken die puurder is, zodat de andere oliën en vetten niet meer hoeven te worden toegevoegd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: bio-bean, Shell, New Atlas

Lees ook:

KIJK 12/2017Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!