China onthult nieuw voertuig

Naomi Vreeburg

09 juni 2017 13:00

voertuig

Moeten we het nu een bus, een trein of een tram noemen? Wij zijn er nog niet helemaal over uit.

China heeft nu een bijzonder elektrisch voertuig geïntroduceerd. Net als een bus rijdt het zonder bovenleiding en zonder rails, maar het verplaatst zich wel – net als een tram – over een voorbestemd traject. Bovendien zou het voertuig autonoom zijn. Al zit er nu nog een bestuurder vanwege de veiligheid.

Modulair

Hiervoor heeft de Autonomous Rail Rapid Transit (ART), zoals de treinenbouwer CRRC het voertuig noemt, een stuk weg nodig waar geen ander verkeer is. De bus/tram/trein is namelijk uitgerust met sensors die de richting van de weg kunnen volgen en dat doet ART liever in alle rust. In de stadsprefectuur Zhuzhou zijn de Chinezen dan ook druk bezig met de aanleg van een vrije baan die aanvankelijk 6,5 kilometer kort wordt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het voertuig is 9 meter lang en heeft een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. In 10 minuten laadt de bus/tram/trein voldoende stroom om 300 passagiers 25 kilometer verder te brengen. Overigens is het voertuig modulair opgebouwd en kunnen er meerdere wagons worden toegevoegd om extra passagiers te vervoeren.

Phileas

Zou dit voertuig niets voor Nederland zijn? Dat dacht het bedrijf Advanced Public Transport Systems van Ruud Bouwman wel. Hij introduceerde met de Phileas een soortgelijk systeem. De Phileas berekende de route en gebruikte magneten om zich vooruit te branden. Maar het bedrijf ging jammer genoeg in 2014 failliet…

Wie weet lukt het de Chinezen wel. De treinenbouwer verwacht dat het voertuig in 2018 zijn eerste lijndienst gaat uitvoeren.

Bronnen: New Atlas, Popular Mechanics

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!