Herinner je je het enorme amfibische vliegtuig AG-600 nog? De reus maakte onlangs zijn eerste vlucht. Bekijk het filmpje!
Vorig jaar werd de AG-6oo onthuld: een Chinees vliegtuig dat kan opstijgen van zowel een harde ondergrond als water. En onlangs heeft het zijn eerste succesvolle testvlucht gemaakt. De amfibische reus – die momenteel het grootste watervliegtuig ter wereld is – vloog ongeveer een uur op 3000 meter hoogte en landde daarna weer veilig op het Jinwan Civil Aviation Airport in Zhuhai, China.
Amfibie
De AG-600 is 36,9 meter lang, ongeveer even groot als een Boeing 737, en heeft een spanwijdte van 39 meter. Het toestel gebruikt vier WJ-6 turbopropmotoren waarmee hij 12 uur in de lucht kan blijven hangen en zo’n 4900 kilometer kan bereiken. 98 procent van de vliegtuigonderdelen zijn gemaakt in China.
Het amfibische vliegtuig, dat plek biedt aan 50 mensen, zal worden gebruikt voor onder andere brandbestrijding en waterreddingsoperaties. Tot nu toe zijn er 17 bestellingen van geplaatst.
Spruce Goose
Toch is de AG-600 niet het grootste amfibische vliegtuig dat ooit heeft gevlogen. Die titel gaat naar Hughes H-4 Hercules, bijgenaamd Spruce Goose. Deze gigant had een spanwijdte van 97,5 meter. Helaas heeft Spruce Goose maar één keer gevlogen (op 2 november 1947). En tot overmaat van ramp is zijn record ‘grootste spanwijdte’ onlangs ook nog verbroken door de Stratolaunch. Met een spanwijdte van dik 117 meter is dit nu ’s wereld breedste vliegtuig.
Modernisering
China is hard bezig om het leger te moderniseren. Dat valt op te maken uit het feit dat het land in 2016 naar schattig 180 miljard euro uitgaf aan militaire doeleinden. Ook ging eerder dit jaar een nieuw vliegdekschip – een Type 001A – te water, en geruchten doen de ronde dat het land alweer bezig is met een serie grote vliegdekschepen: Type 002.
De eerste watervlucht van de AG-600 moet binnen nu en zes maanden plaatsvinden.
Bronnen: CCTV+, New Atlas, The Guardian
Beeld: CCTV+
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!