Poep kan een groot probleem zijn als je in een ruimtepak op een geheime missie boven vijandelijk gebied vliegt.
Er zijn wel meer militaire vliegtuigen die lange vluchten maken en maakten. Zo vlogen twee B-52G’s tijdens een 35 uur durende trip van de basis in Louisiana naar Irak en terug. Een afstand van 23.000 kilometer. En tijdens de Falklandoorlog vlogen Britse Vulcan-bommenwerpers van Groot-Brittannië 12.000 kilometer over de Atlantische Oceaan naar de Falklands. Maar het voordeel van zo’n enorm toestel: er is een toilet. Dat is aan boord van een U-2-spionagevliegtuig wel anders. Daarom bedacht de CIA, zo werd deze week bekend, een poepbeperkend dieet.
Drakendame
Tegenwoordig hangen er honderden satellieten in een baan rond de aarde, waarmee elk plekje van onze aardkloot in beeld kan worden gebracht. Die waren er aan het begin van de Koude Oorlog nog niet, maar er bestond bij de Amerikanen toch een grote behoefte om in de Russische ‘achtertuin’ te kunnen kijken. En dus werd besloten om een spionagevliegtuig te ontwikkelen dat op meer dan 20 kilometer hoogte, ver buiten het bereik van welk luchtafweergeschut en vijandelijk jachtvliegtuig dan ook, over de Sovjet-Unie kon vliegen. Dat idee leidde uiteindelijk tot de Lockheed U-2, bijgenaamd de Dragon Lady, die in augustus 1955 de eerste vlucht maakte.
Gasopbouw
De vluchten, waarbij met krachtige hogeresolutiecamera’s aan boord werd bekeken wat de Russen zoal aan wapentuig in huis hadden, duurden soms wel negen uur. En omdat de toestellen op grote hoogte vlogen, droegen de vliegers ruimtepakken. Prettig, maar ook een probleem als je op grote hoogte boven vijandelijk gebied aandrang krijgt.
Daarom schreef de CIA, die de spionagevluchten coördineerde, een trainingsprogramma en een dieet voor dat voor minimale ‘gasopbouw’ en poepproductie moest zorgen. Dat blijkt uit een publicatie van de Amerikaanse site Muckrock dat de Amerikaanse Freedom of Information Act (vergelijkbaar met onze Wet Openbaarheid van Bestuur) gebruikt om allerlei voorheen geclassificeerde informatie openbaar te kunnen maken.
Door daar een aanvraag voor in te dienen, kreeg Muckrock het “U-2 Pilot Physical Maintenance Control Program” in handen. Dat adviseerde U-2-vliegers ten minste tien uur slaap te pakken en zes uur lang ‘lichte oefeningen’ te doen, zoals zwemmen of golfen. Daarnaast konden ze wat ontspannen activiteiten doen waaronder schaken, kaarten, of uitjes met het gezin.
Poep dus
In de beschrijving staat verder: “De gedoceerde inname van een eiwitrijk dieet met weinig reststoffen (poep dus. red.) voor missiepiloten moet vierentwintig uur vóór het opstijgen beginnen. Het doel van dit vastgestelde dieet is om voedsel toe te dienen dat bijna volledig door het maagdarmkanaal kan worden geabsorbeerd, waardoor een minimum aan residu (poep dus. red.) overblijft voor de vorming van uitwerpselen en darmgassen.”
Aanbevolen voedingsmiddelen waren koffie, thee, rijst, noedels, kwark, eieren, vlees, soepen, snoep en groenten. Niet aanbevolen werden: melk, brood, gevulde pasteien en gebak, gefrituurd voedsel, vette voedingsmiddelen, fruit, augurken, noten en natuurlijk kaas. Overigens was plassen in de cockpit geen probleem. Er was een zogenoemde ‘relief tube’, een buisje waarmee de vliegers hun vloeibare afvalstoffen konden lozen.
Als je dit allemaal leest, denk je al snel: Is dit nou het beste wat je als Muckrock-webjournalist en waakhond van de democratie met de Freedom of Information Act in je knuisten kunt doen? Ab-so-luut niet. Maar het is wel grappig.
Bronnen: Muckrock / Popular Mechanics
Beeld: CIA / USAF
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!