NASA’s X-59 QueSST-toestel, dat wel erg op een potlood met vleugels lijkt, krijgt een bijzondere cockpit.
Even een geheugenopfrisser: de QueSTT is een supersonisch toestel dat Lockheed Martin in opdracht van de NASA ontwikkelt. Het heeft de grootte van een F-16, en zal een lange en slanke vorm krijgen om het geluid van een sonic boom – de harde klap die je hoort als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat – te verminderen.
Tot zover niets nieuws onder de zon. Wel nieuw zijn de plannen voor de cockpit. Want als de cockpit meters en meters van het puntje van het vliegtuig is verwijderd, hoe kun je dan de neus zien? NASA’s antwoord: plaats een paar camera’s en een 4K-scherm.
Lees ook:
- Lockheed start bouw van supersonisch toestel
- Foto: twee supersonische toestellen in actie
- Kan een vliegtuig geruisloos door de geluidsbarrière?
eXternal Visibility System
In plaats van een voorruit krijgt de X-plane dus twee camera’s die op het vliegtuig zijn gemonteerd en beelden sturen naar een 4K-monitor in de cockpit. Deze opnames worden gecombineerd met terreingegevens, zodat de piloot goed zicht heeft op wat er voor en onder het toestel gebeurt. Het systeem is eXternal Visibility System (XVS) gedoopt.
In de foto hieronder zie je hoe Lockheed Martin en de NASA het vliegtuig met aangepaste cockpit voor ogen hebben. De piloot zit in de canopy – de glazen boog over hem heen, zodat hij alles links, rechts en boven hem goed kan zien. Meer richting de neus zie je een klein met glas overdekt gedeelte waar de camera’s in verwerkt zitten.
De X-59 QueSST is een zogeheten X-plane: een testvliegtuig dat moet bepalen wat een acceptabele geluidsstandaard is voor supersonische passagierstoestellen. Het vliegtuig zelf zal dus geen reizigers vervoeren.
Bronnen: NASA, ScienceAlert
Beeld: NASA
Heb jij de KIJK Hoogvliegers al? Deze special staat boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier!