Computer leert zichzelf Civilization spelen

KIJK-redactie

18 juli 2011 16:00

Civilization V

Door de gebruikershandleiding goed te lezen, heeft een computer zichzelf de regels van het spel Civilization aangeleerd.

Op een jaarlijkse bijeenkomst van de Association for Computational Linguistics (ACL) presenteerde MIT-computerwetenschapper Regina Barzilay met haar team een systeem dat aan de hand van de gebruikershandleiding het spel Civilization kan spelen. Revolutionair aan de software is dat de computer zonder enige voorkennis van het spel of de handleiding aan zijn taak begint. Zelfs de taal waarin de instructies zijn geschreven, is voor hem onbekend. De onderzoekers benadrukken verder dat de handleiding geen gids is om het spel te winnen; hij biedt slechts instructies over de speelwijze. De computer vogelt zelf uit wat de beste manier is om het de game te spelen. En met succes: de computer verhoogde het percentage gewonnen potjes van 46 procent naar 79 procent.

De computer had voor de test beschikking tot een rijtje acties die hij kon ondernemen, zoals het bewegen van de cursor, selecteren en klikken met de linker- en rechtermuisknop. Ook had het systeem toegang tot de informatie die op het scherm verscheen en kon het zijn succes meten.

Het systeem begon met volstrekt willekeurige acties. De feedback die het systeem daarop kreeg, werd vergeleken met de instructies uit de handleiding. Acties die consequent tot goede resultaten leidden, werden onthouden terwijl acties die tot niets leidden, werden ‘vergeten’. Op deze manier ‘leerde’ de computer de informatie uit de handleiding te begrijpen en toe te passen.

Volgens Barzilay is deze ontwikkeling “een stap richting de echte wereld”. Computerspellen zijn immers erg geschikt om kunstmatige intelligentie mee te testen; om een spel te winnen, moet de computer in staat zijn om complexe spelscenario’s te begrijpen en goede keuzes te maken. De volgende stap die de onderzoekers willen zetten, is het toepassen van deze software op robots.

Bronnen: MITnews, MITnews via PhysOrg.com