‘Computergames stimuleren risicovol gedrag’

KIJK-redactie

05 augustus 2014 09:00

Tieners die Grand Theft Auto, Manhunt of Spiderman spelen, zouden niet alleen agressiever zijn, maar ook ander afwijkend gedrag vertonen. 

Dat games agressie verhogen, is al vaker aangetoond. Ook bleek uit een eerder onderzoek dat bepaalde computerspelletjes kunnen leiden tot riskant rijgedrag. Maar volgens Amerikaanse wetenschappers doen risico-verheerlijkende games (zoals Grand Theft Auto, Manhunt en Spiderman) meer dan dat; ze laten een speler ervaren hoe het is om een ander soort mens te zijn. De spelletjes kunnen daarom iemands zelfbeeld veranderen, met grote gevolgen voor zijn gedrag.

Roken, seks en overtredingen

Om te testen of dit inderdaad het geval was, deden de onderzoekers een telefonisch onderzoek. Vier jaar lang volgden ze ruim 2500 jongeren. Ze vroegen hen hoe vaak ze bepaalde games speelden en stelden vragen over roken, riskant seksueel gedrag, overtredingen en persoonlijkheid.

Jongeren die veel ‘mature-rated risk-glorifying games’ (spelletjes voor 17 jaar en ouder die risico verheerlijken) spelen, blijken rebelser te zijn en meer naar sensatie te zoeken dan hun leeftijdsgenoten. Het gevolg daarvan is dat ze vaker risicovol gedrag vertonen: ze roken vaker, hebben vaker risicovolle seks en begaan vaker overtredingen.

Gangster gevaarlijker dan superheld

In hoeverre het gevaarlijke gedrag van jongeren toeneemt, hangt volgens de onderzoekers af van het karakter in het computerspel dat ze spelen. In Grand Theft Auto III is de hoofdrolspeler een gangster, in Spiderman II een superheld. Beide spelletjes lenen zich voor gewelddadig gedrag, maar toch blijkt dat de spelers van Grand Theft Auto meer afwijkend gedrag vertonen en zelfs agressiever zijn dan de Spiderman-spelers. Voortaan toch maar Spiderman spelen?

Bronnen: Journal of Personality and Social Psychology, Dartmouth college via EurekAlert!