Bosch voorkomt motorcrashes met luchtstralen

Laurien Onderwater

22 mei 2018 10:59

Bosch luchtstralen

Wanneer een motor een wielslip maakt, kan dat lelijk eindigen voor de bestuurder. Bosch komt met een techniek om die crash te voorkomen.

Je vindt het geweldig of je kunt alleen maar de risico’s ervan inzien: motorrijden. En hoewel een motor een ideaal transportmiddel is (vooral in de file), heeft ’team gevaar’ ook een goed punt, want de voertuigen zijn toch minder stabiel dan auto’s. Motorcrashes ontstaan dan ook vaak doordat de banden grip verliezen in de bocht en dit niet meer kan worden gecorrigeerd door de bestuurder.

Maar als het aan Bosch ligt, is zo’n val binnenkort verleden tijd. Het technologische bedrijf heeft namelijk een manier gevonden om slippen en crashes te voorkomen: door middel van sterke luchtstralen.

Wielslip

Wanneer een motorfiets zijn grip verliest in een bocht – door grind, olie, een nat wegdek of iets dergelijks – kunnen de banden niet genoeg zijdelingse kracht bieden om het ding rechtop te houden. In zo’n geval komt het idee van Bosch goed van pas.

Het bedrijf heeft een sensor ontwikkeld die wielslips detecteert. Als een bepaalde waarde wordt overschreden, komt er gas vrij uit een gasaccumulator van het type dat wordt gebruikt in airbags. De samengeperste lucht stroomt in de tankadapter en wordt via een mondstuk in een zijdelingse richting afgevuurd. De omgekeerde stuwkracht die dan ontstaat, houdt de motorfiets rechtop:

Een keer te gebruiken

De techniek werkt in principe hetzelfde als een airbag. Helaas betekent dit ook dat de luchtstraal maar één keer kan worden afgevuurd. Bovendien moeten de sensoren foutloos werken, want als ze per ongeluk een luchtstraal afvuren op een rechte weg, word je juist van je motorfiets geslingerd.

Of motoren daadwerkelijk worden uitgerust met de techniek is dan ook nog maar de vraag. Toch is het wel een knap staaltje technologie van Bosch en dit is niet het enige. Het bedrijf heeft nog meer ideeën ontwikkeld, waaronder een waarschuwingssysteem voor botsingen, adaptive cruise control en dode hoek herkenning. Alles om het motorrijden een stukje veiliger te maken.

Bronnen: Bosch, Engadget, Popular Mechanics

Beeld: Bosch

Lees ook:

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!