Cybercriminelen hebben het steeds vaker gemunt op smartphones. Op snel groeiende mobiele en sociale platformen zijn consumenten zich minder bewust van de gevaren.
Voor veel mensen speelt een groot deel van hun leven zich af op hun mobiel. Dankzij internet is het nu mogelijk om overal ter wereld met één druk op de knop je bankzaken te regelen. Eigenlijk is het dus niet meer dan logisch dat cyberdieven steeds vaker via mobiele apparaten hun slag proberen te slaan. Uit het Norton Cybercrime Report blijkt dat consumenten het afgelopen jaar 110 miljard dollar (ruim 87 miljard euro) schade opliepen.
Medewerkers van Lookout Mobile Security schatten dat miljoenen dollars gestolen zijn met behulp van malware. Deze schadelijke software is vaak volgestopt met fraudeprogramma’s die de consumenten berichten sturen van oplopende telefoonrekeningen. De malware is ontworpen om te verbergen wat hij aan doen is en overboekingen worden zo in complexe telefoonfacturen verstopt. Het geld belandt vervolgens in de zakken van oplichters.
Onbekende link
Volgens Lookout (met meer dan 25 miljoen gebruikers) is het afgelopen jaar het aantal besmette apparaten van 29 tot 62 procent gestegen. Vooral in Oost-Europa, Rusland en China worden smartphonegebruikers getroffen. Daar downloaden consumenten vaak applicaties van onofficiële bronnen in plaats van de beveiligde online winkels van Apple of Google.
Maar gebruikers worden ook actief benaderd door cybercriminelen. In het Norton Security Report staat dat ongeveer een derde van de smartphonegebruikers weleens een bericht van een vreemde heeft ontvangen met de vraag om op een onbekende link te klikken. Daarnaast zegt een op de vijf online actieve volwassenen dat ze slachtoffer van cybercrime zijn geworden. Trouwe bezoekers van KIJK.nl zijn in elk geval gewaarschuwd.
Bronnen: Norton Security Report, Phys.org
Beeld: Trohaa