Amerikaanse speciale eenheden houden in de toekomst droge voeten dankzij een nieuw type gevechtsonderzeeër: de DCS.
De zogenoemde Dry Combat Submersibles (DCS) moeten, in tegenstelling tot hun voorgangers, hun passagiers wel droog houden. Althans, voor het grootste deel van de reis. Lockheed Martin en Submergence Group LLC hebben nu een contract getekend ter waarde van 166 miljoen dollar met het US Special Operations Command voor de levering van deze nieuwe klasse gevechtsonderzeeboten.
De vaartuigen vervangen de huidige vloot van zogeheten Swimmer Delivery Vehicles. Dit zijn open onderzeeërs waarbij de commando’s een duikuitrusting dragen. Naast het feit dat de speciale eenheden nat worden, zijn ook de actieradius en de duikdiepte beperkt bij dit type onderzeeër.
Onder het oppervlak
De DCS-vaartuigen zouden volgens Lockheed verder kunnen varen en dieper kunnen duiken (maximaal 100 meter) dan hun voorgangers. Ze wegen elk 27 ton en bieden hun passagiers een droge, comfortabele reis naar hun bestemming. Verder belooft Lockheed dat de DCS een betere stroomlijn en aandrijving heeft dan vergelijkbare vaartuigen. De bouwer wil de komende vijf jaar drie DCS-vaartuigen leveren.
Tijdens de rit zelf wordt de eenheid niet nat, maar bij het uitstappen wel. De passagiers moeten naar buiten via een zogenoemde lockout chamber. Dit is een kleine ruimte waar de troepen in staan terwijl deze volloopt met water. Vervolgens kunnen de soldaten zwemmend het vaartuig verlaten. De onderzeeër zelf blijft onder het wateroppervlak.
Onder de oppervlakte
Lockheed heeft geen maten vrijgegeven, maar als het ontwerp gebaseerd is op de bestaande, commerciële S302-onderzeeër, dan zal het nieuwe vaartuig wellicht 9,36 meter lang en 2,34 meter hoog zijn, en plaats bieden aan zes passagiers, plus een piloot en een navigator.
“Dankzij onze ontwikkeling in onderzeetechnologie krijgen de speciale eenheden een sterk systeem dat bovendien gemakkelijk is aan te passen en kan worden voorzien van de laatste mogelijkheden”, zegt Erika Marshall, general manager en program director bij Lockheed Martin in Palm Beach. “Deze betrouwbare onderzeeërs zullen hun passagiers beschermen, ze op de gewenste locatie afleveren en weer veilig terugbrengen.”