De allereerste hyperloop van Europa wordt gebouwd

kijkmagazine

16 april 2018 15:59

hyperloop

Hyperloop Transportation Technologies plant de bouw van een vacuümtunnel in Frankrijk, waar ook de allereerste testrit zal plaatsvinden.

Na een tijdje radiostilte heeft de startup Hyperloop Transportation Technologies (HTT) eindelijk weer van zich laten horen. Het bedrijf had in 2015 al plannen om een hyperloop te bouwen in Californië, maar dat is er nooit van gekomen. Afgelopen jaar lieten ze zien dat ze bezig zijn met ’s werelds eerste hyperloop op full-scale die passagiers en vracht kan vervoeren, maar ook toen volgde een periode van radiostilte.

Tot nu: de tunneldelen zijn aangeleverd, dus de bouw kan van start gaan. De vacuümtunnel wordt gebouwd in de buurt van HTT’s R&D-centrum in Toulouse en wordt daarmee de eerste hyperloop van Europa.

In dit filmpje zie je dat de stukken tunnel écht zijn aangeleverd:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zelfs twee

Voordat ze aan de bouw van de fullscale versie gaan beginnen, bouwt HTT eerst een testtunnel met een lengte van 320 meter en een diameter van vier meter die – volgens de planning – dit jaar al klaar zal zijn voor een testrit. Deze zomer wordt de passagierscapsule geleverd die as we speak in Spanje wordt gebouwd.

Het echt werk – de hyperlooptunnel die op full-scale wordt gebouwd – wordt een systeem van een kilometer lang dat op pilaren staat van bijna zes meter hoog en zal komend jaar af zijn.

Concurrentie

Het is de eerste keer dat HTT het systeem gaat testen. Het bedrijf komt zo weer een beetje dichter in de buurt van de concurrent Virgin Hyperloop One (voorheen Hyperloop One), die met zijn vacuümtunnel een recordsnelheid heeft neergezet van meer dan 300 kilometer per uur.

HTT verwacht een snelheid van meer dan 1000 kilometer per uur te behalen, maar laat eerst de tunnel maar eens in elkaar zetten.

Bronnen: HTT, New Atlas, The Verge

Beeld: HTT

Lees ook:

KIJK 4/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!