De toekomst van Virtual Reality

kijkmagazine

16 juni 2011 10:00

Zwenken in je auto (virtual reality)

In augustus worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality gepresenteerd in Vancouver. Hier alvast een sneak peak.

Diep in de zee

Het maken van films als Finding Nemo is ontzettend veel werk, omdat elke vis individueel moet worden geanimeerd. Dat moet makkelijker kunnen, dachten Greg Turk en collega’s van het Georgia Institute of Technology. Zij ontwikkelden een model dat de bewegingen van allerlei verschillende zeedieren kan simuleren. Startpunt is een versimpelde versie van het dier, opgebouwd uit blokken, waarna de computer gaat kijken wat de beste manier van voortbewegen is. En door trial-and-error gaat de animatie uiteindelijke zwemmen als een echte vis.

Zwenken in je auto
Autoracen in een videogame blijft altijd een beetje nep. Zelfs als de auto op het scherm de vreemdste manoeuvres uithaalt, zit jij gewoon rustig op de bank. Maar dat gaat veranderen met een nieuwe stoel, bedacht door Ivan Poupyrev en zijn team van Disney Research Pittsburgh. De stoel geeft voelbare feedback die gesynchroniseerd is met het beeld en geluid van de game, waardoor de speler het gevoel heeft dat hij mee zwenkt met de auto. En dat maakt het spelen van videogames een stuk spannender.

Geluidsechte crash
Hoewel we al erg goed zijn in het realistisch laten zien van een crash, liet het geluid altijd nog wel wat te wensen over. Tot nu. Onderzoekers van Cornell University hebben namelijk, onder leiding van Changxi Zheng, een model gemaakt dat het geluid van botsende voorwerpen levensecht kan weergeven, door rekening te houden met de vibraties van het oppervlak van elk van die voorwerpen. Daardoor ontstaat er een levensechte weergave van het geluid; zelfs van de hogere frequenties die normaal gesproken zo lastig te animeren zijn.

Bron: New Scientist
Beeld: New Scientist