De Lockheed Martin F-35 Lightning II heeft vijf systemen aan boord die informatie leveren aan zijn fusion computer. Die combineert alle data tot een overzichtelijk beeld van het inzetgebied, zodat de vlieger precies weet wat er om hem heen gebeurt.
1) AESA
Met de Active Electronically Scanned Array-radar kan de F-35 lucht- en gronddoelen op grote afstand opsporen. De AESA stuurt de radarsignalen elektronisch in verschillende richtingen, zodat er geen draaibare antenne nodig.
2) DAS
Het Distributed Aperture System stuurt in realtime haarscherpe beelden van zes infraroodcamera’s in het vliegtuig naar het helmvizier van de piloot. Dag en nacht, en zelfs dwars door het toestel heen, ziet hij daardoor wat er om hem heen gebeurt. Het systeem is volledig geïntegreerd met andere sensors in het vliegtuig; als de radar van de F-35 iets interessants detecteert, zal de DAS-software zo’n object nauwkeurig analyseren en de piloot erop wijzen.
3) EOTS
Onder de neus van de F-35 zit een pod met ruitjes en daarachter bevindt zich het Electro-Optical Targeting System dat samenwerkt met FLIR en IRST (4).
4) FLIR en IRST
Dankzij FLIR (forward looking infrared) en IRST (infrared search and track) kan EOTS lucht- en gronddoelen opsporen, volgen en aanwijzen, zodat die kunnen worden uitgeschakeld.
5) CNI
In het Communications, Navigation and Identification-systeem zijn 27 functies ondergebracht. Zoals de Multifunction Advanced Data Link, waarmee F-35’s onderling sensorinformatie uitwisselen. Maar ook het IFF (om te bepalen of een toestel vijandelijk is), het navigatie- en het radiosysteem behoren tot het CNI.
Dit is een kader uit het artikel ‘Kijk, beslis, schiet!’ te vinden in KIJK 7/2018. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 21 juni tot en met 18 juli.
Meer informatie:
- The Tao of Boyd: How to Master the OODA Loop
- YouTube: Top Gun OODA Loop Example
- YouTube: John Boyd on the F-15
Beeld: United States Air Force
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!