Deepfakes wekken Dalí weer tot leven

kijkmagazine

12 mei 2019 10:59

Een selfie maken met Salvador Dalí. Het klinkt surrealistisch, maar het kan écht. Dankzij deepfake-technologie.

De installatie staat in het Dalí Museum in Florida en is onderdeel van de Dalí Lives tentoonstelling, ter ere van de verjaardag van de in 1989 overleden kunstenaar. De wereldberoemde surrealist zou dit jaar 115 zijn geworden.

Lees ook:

Aanbellen

De digitale Dalí verschijnt op een scherm als bezoekers aanbellen bij de kiosk waarin hij zogenaamd woont. De kunstenaar vertelt onder andere verhalen over zijn leven en leest voor uit de krant. Aan het einde van iedere monoloog vraag Dalí of zijn toeschouwers met hem op de foto willen. Vervolgens draait hij zich om en schiet een foto, die per sms naar de gekiekte bezoeker wordt verstuurd.

De deepfake-software analyseerde archiefbeelden en honderden tv-interviews van Dalí. Een slim algoritme ‘leerde’ de gezichtsuitdrukkingen van de kunstenaar en goot die in een digitaal masker, dat vervolgens op het gezicht van een op Dalí lijkende acteur werd geplakt. Een stemacteur werd ingehuurd om het unieke accent van Dalí na te bootsen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Nepnieuws

Deepfake-technologie maakt het mogelijk om mensen dingen te laten doen en zeggen die ze nooit gedaan of gezegd hebben. Het gebruik ervan stuit dan ook op veel kritiek. Zo kan de techniek worden gebruikt om nepnieuws te verspreiden.

Het is niet de eerste keer dat met digitale middelen een overleden beroemdheid weer tot leven wordt gewekt. In 2012 stond tijdens het Amerikaanse muziekfestival Coachella de rapper Tupac als hologram op uit de dood.

Bron: The Verge

Beeld: The Dalí Museum

KIJK 5/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!