Denken aan God maakt gelovigen risicovoller

Naomi Vreeburg

28 februari 2015 16:00

Religieuze mensen nemen meer risico als ze aan een god worden herinnerd, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Sta je op het punt iets riskants te doen, zoals het beoefenen van een gevaarlijke sport? Uit een studie gepubliceerd in Psychological Science blijkt dat de drempel wat lager ligt als je gelovig bent en aan een god wordt herinnerd; hoe subtiel ook. Het gevoel dat iemand je zal beschermen wanneer je een groot risico neemt, zou dan namelijk sterker zijn.

Felle kleuren

Danielle Kupor en haar collega’s voerden verschillende experimenten uit bij bijna 900 gelovige Amerikanen. Telkens herinnerden zij de helft van de proefpersonen aan God en de anderen niet. Zo moesten de deelnemers kiezen tussen het zien van een kleur die zogenaamd extreem helder en schadelijk was voor de ogen of een ‘ongevaarlijke’ kleur. Wanneer ze voor de eerste optie gingen, zouden ze een geldbedrag krijgen. Bijna alle mensen (95,5 procent) die vooraf aan een god waren herinnerd, wilden de felle kleur zien. Bij de andere helft lag dit percentage lager: 84,3 procent.

Dit lijkt een verrassende uitkomst. Vele andere studies hadden namelijk laten zien dat gelovige mensen minder risicovolle activiteiten, zoals het gebruiken van drugs en gokken, zouden begaan wanneer ze aan hun ‘beschermer’ werden herinnerd. Maar, zo stellen de onderzoekers, deze genoemde bezigheden druisen tegen de normen en waarden in en het kijken naar een felle kleur niet.

Normen en waarden

Om te bewijzen dat de religieuze Amerikanen alleen meer risico’s namen als het om een niet-morele kwestie ging, werd een andere proef uitgevoerd. De deelnemers kregen drie online advertenties te zien. Het eerste bericht promootte een immoreel risico (“Leer hoe je iemand kan omkopen”), het tweede een niet-moreel risico (“Ga skydiven”) en de laatste advertentie bevatte geen risico (“Kijk hier voor geweldige games”).

Bij sommige berichten werd een zinnetje over God toegevoegd, zoals “God weet wat je mist! Zie waar jij kan leren skydiven”. De deelnemers klikten meer op de niet-morele advertentie als ze deze zin erbij zagen staan, maar minder op het immorele bericht. Het maakte niet uit of mensen aan een god werden herinnerd bij de laatste advertentie. Alle mensen klikten ongeveer even veel op het game-bericht.

Bronnen: Psychological Science, Phys.org