Deze auto heeft geen benzine nodig

Naomi Vreeburg

15 januari 2016 09:00

Studenten van de TU Eindhoven hebben een schaalmodel gepresenteerd van een auto die rijdt op mierenzuur.

Het karretje is slechts een meter groot, maar het rijdt. En niet op benzine. De kleine auto, die gisterenavond werd gepresenteerd door twintig Eindhovense studenten, Team FAST, werkt op mierenzuur. Dit goedje, dat zoals de naam aangeeft onder meer wordt geproduceerd door mieren, kan als opslag dienen voor waterstof en daarmee als milieuvriendelijke brandstof.

Auto’s op waterstof leken ooit een prachtig alternatief voor de vervuilende benzineauto’s. De netto uitstoot van waterstofauto’s is namelijk nul en ze hoeven niet elk paar uur te worden opgeladen, zoals elektrische wagens. Maar waterstof heeft een groot nadeel: het moet onder extreem hoge druk worden opgeslagen, omdat het zo’n lage dichtheid heeft. En zo’n opslag is duur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar met behulp van een katalysator zijn de studenten erin geslaagd waterstof met koolstofdioxide razendsnel om te zetten in mierenzuur. En een chemische reactie tovert het vloeibare mierenzuur weer om in waterstof. Op deze manier kan het waterstof dus makkelijk en goedkoop worden vervoerd.

In het modelautootje gebruikt Team FAST waterstof om een elektromotor aan te drijven. Dit kunstje lieten de studenten gisteren zien. En de test verliep perfect, zo laat een van de initiatiefnemers Pieter Ottink weten. De auto reed stapvoets een aantal rondjes op het podium.

In 2017 hopen de studenten met hun concept een echte auto te laten rijden. Dit willen ze doen door een bestaande waterstofauto om te bouwen. Wij gaan het in ieder geval in de gaten houden!

KIJK wijdde een van de eerste afleveringen van de rubriek NederTech aan deze auto op mierenzuur. Het artikel kun je via Blendle teruglezen. 

Bron: TU Eindhoven