Vandaag gaat het Duitse DHL voor het eerst een pakje bezorgen met behulp van een onbemand toestel.
De ‘pakjeshelikopter’ gaat bij wijze van proef medicijnen en medische spullen vervoeren van de Duitse stad Norden naar het Waddeneiland Juist. Op dat eiland, waar auto’s niet zijn toegestaan, wonen 1700 mensen.
De uav die het Duitse bedrijf gaat inzetten, weegt zelf 5 kilo en kan een lading van 1,2 kilo vervoeren. En dat met een snelheid van maximaal 65 kilometer per uur. DHL wil met de proeven, die tot het eind van deze maand duren, onderzoeken of uav’s ingezet kunnen worden als bepaalde gebieden om wat voor reden dan ook niet over land kunnen worden bereikt.
Hoewel de uav de 15 tot 30 minuten durende vlucht autonoom kan uitvoeren, wordt hij vanaf het vasteland nauwlettend in de gaten gehouden. De Duitse luchtvaartautoriteiten zijn er namelijk nog niet helemaal gerust op dat de onbemande toestellen zich veilig tussen het overige vliegverkeer kunnen bewegen. Vandaar dus dat ze voor de proeven het stille gebied in Noord-Duitsland aanwezen.
DHL is trouwens niet het eerste of het enige bedrijf dat op die manier aan ‘onbemand vrachtvervoer’ wil doen. Ook Google onderzoekt de mogelijkheden van vracht-uav’s en eerder dit jaar kondigde Amazon aan dat het een zogenoemde PrimeAir-dienst wil opzetten. Als je een bestelling plaatst (het goed weer is en je niet verder dan 16 kilometer bij een Amazonvestiging vandaan woont) dan hangt er binnen een halfuur een auv met het bestelde product voor de deur.
In KIJK 12/2014 kun je alles lezen over onbemand vrachtvervoer. De deskundigen denken namelijk dat de toekomst daarvan niet in het rijke westen, maar in Afrika ligt…
Beeld: DHL