In de volgende Disney-animatiefilm zal waarschijnlijk heel wat mist en rook te zien zijn. Onderzoekers hebben namelijk een manier gevonden om scènes met dit soort omstandigheden veel sneller door te rekenen.
Als in een computeranimatie lichtstralen door mist, rook, smog of regen moeten schijnen, of een scène zich onderwater afspeelt, wordt het ingewikkeld. Dan worden lichtstralen continu afgebogen of verstrooid, wat leidt tot flink wat extra rekenwerk. Vervelend is vooral dat een deel van dat werk nergens voor nodig is. Een boel van de lichtstralen die de computer volgt door de mist, zullen namelijk nooit het gezichtspunt van de kijker bereiken (bijvoorbeeld omdat ze op een gegeven moment worden geblokkeerd door een voorwerp). Wel kunnen ze extra ruis in de beelden introduceren.
Onderzoekers van diverse universiteiten, geleid door Disney Research te Zürich, hebben nu een nieuwe methode bedacht waardoor veel van die ‘onzichtbare’ lichtstralen niet worden meegenomen. Hierdoor kunnen sommige scènes tot wel duizend keer sneller worden doorgerekend, claimt Disney Research in een persbericht.
Belangrijke lichtstralen
Het nieuwe algoritme heet joint importance sampling. De term importance sampling slaat erop dat de methode bepaalt welke lichtstralen belangrijk zijn voor het uiteindelijke beeld. Het woordje joint (gezamenlijk) legt uit hoe dat hier gebeurt: door tegelijkertijd de positie van de lichtbronnen en het camerastandpunt mee te nemen.
Disney Research presenteert de joint-importance-sampling-methode deze week op een grote grafische conferentie in Hong Kong.
Bronnen: Disney Research, Disney Research via EurekAlert!
Beeld: Disney Research