DNA van afvaldumpers gebruikt voor advertentie

Naomi Vreeburg

18 mei 2015 11:00

Als je afval op straat gooit in Hongkong, moet je niet raar opkijken als er binnenkort een portret van je in een bushokje hangt.

Naar schatting worden jaarlijks 5,6 biljoen (!) sigarettenpeuken in de natuur gedumpt. En ook blikjes bier of fris gooien sommige mensen zonder pardon op straat. Maar de inwoners van Hongkong denken na een advertentiestunt misschien wel twee keer na voor ze dit doen. Aan de hand van het DNA dat personen hebben achtergelaten op het afval, zijn reconstructies van hun gezicht gemaakt. Deze afbeeldingen zijn vervolgens in bushokjes opgehangen.

hk2-posterDNA-sporen

De actie is bedacht door advertentiebureau Ogilvy en de non-profit organisatie Hong Kong Cleanup. Deze laatste probeert het afvalprobleem van Hongkong op een high-tech manier onder de aandacht te brengen. Voor de zogenoemde Face Of Litter-campagne werd de hulp ingeschakeld van Parabon Nanolabs die meer dan vijf jaar geleden een methode ontwikkelde om digitale portretten uit DNA-sporen te maken.

Op het DNA dat van het afval werd gehaald, paste het bedrijf een algoritme toe. Dit model weet uit het genetische materiaal een paar uiterlijke kenmerken te bepalen. Parabon Nanolabs richtte zich op karakteristieken die een hoog erfelijkheidsgehalte hebben en niet snel door de natuur worden beïnvloed.

Creepy

Natuurlijk zijn de reconstructies die hieruit voortkomen niet altijd reëel, maar enigszins creepy is het wel. Stel je voor dat er ineens een 1,5 meter groot portret op straat hangt dat behoorlijk wat gelijkenissen met jou vertoont… Hier moet nog wel even bij worden gezegd dat het team eerst aan de afvaldumpers heeft gevraagd of het hun DNA mocht gebruiken voor de actie. Dit is wél zo netjes.

Bronnen: Wired