Het transportbedrijf Almstom heeft goedkeuring gekregen voor de waterstoftrein en twee prototypen zullen deze zomer nog gaan rondrijden.
Trots presenteerde het bedrijf Almstom in 2016 het eerste prototype van de Hydrail, een trein die volledig op waterstof rijdt. Nu is de trein – Coradia iLint genaamd – eindelijk gecertificeerd voor gebruik in Duitsland. Deze zomer zullen er al twee prototypen meedraaien in de dienstregeling in Nedersaksen en het plan is dat in 2021 veertien waterstoftreinen moeten rondrijden.
Lees ook: Waterstofauto gaat het leger in
Brandstofcel
Alstom gebruikte voor de prototypen bestaande dieseltreinen en sloopte daar alle dieselonderdelen uit en verving ze door elektrische componenten en de benodigde apparatuur voor waterstof.
Dankzij een brandstofcel kan de trein waterstof omzetten in energie en water. De vrijgekomen energie wordt vervolgens opgeslagen in accu’s en vanuit daar aangestuurd. Hierdoor kan het verbruik worden geminimaliseerd waardoor de trein minder energie nodig heeft dan de paar duizend dieseltreinen die op dit moment over de Duitse spoorwegen rijden.
Lekker duurzaam
Ook is de trein duurzaam. Hij kan tot 800 kilometer afleggen op een volle tank waterstof. Het voertuig doet tevens niet onder voor de huidige treinen. De topsnelheid ligt momenteel op 140 kilometer per uur met maximaal 300 personen aan boord.
Bovendien stoot de trein alleen waterdamp uit. Dat maakt hem vooral gewenst in dichtbevolkte steden, waarin mensen nog steeds de schadelijke emissies van dieseltreinen inademen.
Ook Nederland heeft interesse getoond in de waterstoftrein van Alstom. Begin volgend jaar begint waarschijnlijk een proef met de trein op het traject tussen Groningen en Leeuwarden.
Bronnen: Alstom, International Railway Journal, De Ingenieur
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!