Het transportbedrijf Almstom heeft de eerste waterstoftrein gepresenteerd, die vanaf 2017 op de Duitse rails is te vinden.
Trots presenteerde het bedrijf Almstom afgelopen week het eerste prototype van de Hydrail, een trein die volledig op waterstof rijdt. Het voertuig zal nu eerst op de Duitse spoorwegen worden getest. En als alles volgens plan verloopt, zal de trein eind 2017 dienst doen als personenvervoer.
In 2020 wil Almstom minimaal 40 waterstoftreinen op de rails hebben. Deelstaat Nedersaksen heeft er alvast 14 besteld.
Brandstofcel
Dankzij een brandstofcel kan de trein waterstof omzetten in energie en water. De vrijgekomen energie wordt vervolgens opgeslagen in accu’s en vanuit daar aangestuurd. Hierdoor kan het verbruik worden geminimaliseerd waardoor de trein minder energie nodig heeft dan de 4000 dieseltreinen die op dit moment over de Duitse spoorwegen rijden. De trein is daarmee dan ook een veelbelovend alternatief.
Ook is de trein duurzaam. Hij kan zo’n 800 kilometer afleggen op 94 kilo waterstof. Het voertuig doet tevens niet onder voor de huidige treinen. De topsnelheid ligt momenteel op 140 kilometer per uur met maximaal 300 personen aan boord.
Naast Denemarken en Noorwegen heeft ook Nederland al interesse getoond in de waterstoftrein. Of en wanneer we de trein hier mogen verwachten, is echter nog niet bekend.
Bronnen: Almstom, ScienceAlert