De wereldwijde luchtvaart groeit als kool en stoot daardoor steeds meer schadelijke stoffen uit. Dat moet anders, maar hoe? Elektrisch vliegen wordt vaak als de ideale oplossing genoemd. Maar deze drie alternatieve oplossingen kunnen ook een bijdrage leveren aan het schoner vliegen.
1) Eén Europees luchtruim
Om de CO2-uitstoot van de Europese luchtvaart terug te dringen, pleit luchtvaart-expert Joris Melkert (TU Delft) voor one European sky. “Te veel landen zijn nog verliefd op de soevereiniteit van het eigen luchtruim”, zegt hij. “Dat zorgt ervoor dat vliegtuigen vaak moeten omvliegen en onnodige kilometers maken. Militaire oefeningen dragen ook bij aan dat probleem. Met één Europees luchtruim, vrij toegankelijk voor iedereen, kun je een koolstofdioxidereductie van 5 tot 10 procent realiseren.”
2) Zuinigere vliegtuigen
In een actieplan van de Nederlandse luchtvaart, bedoeld om de uitstoot van koolstofdioxide door de luchtvaartsector terug te dringen, wordt vlootvernieuwing als belangrijkste oplossing aangedragen. Nieuwe vliegtuigen zijn gemiddeld 15 procent zuiniger dan hun voorgangers en stoten dus 15 procent minder koolstofdioxide uit. “Daarbij is het wel belangrijk om de oudere exemplaren daadwerkelijk uit de roulatie te nemen”, benadrukt Melkert. “Want als ze worden doorverkocht aan derdewereldlanden, waar ze nog jarenlang in gebruik blijven, doe je de milieuwinst eigenlijk teniet.”
3) Synthetische kerosine
Kerosine wordt gemaakt van aardolie en is de hoofdoorzaak van de hoge CO2-uitstoot van de luchtvaart. Maar wat als we kerosine op een duurzame manier gaan produceren? “Dan praat je over synthetische kerosine, waarbij in theorie geen uitstoot van koolstofdioxide plaatsvindt”, vertelt ingenieur Alte de Boer van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. “Om dit soort kerosine te maken, heb je waterstof en koolstof nodig. Waterstof haal je uit water, bij voorkeur met behulp van duurzame bronnen als zonne- of windenergie. En koolstof win je bijvoorbeeld uit de lucht, zeewater of industriële restgassen.” Technologisch gezien kan dit al, maar vooralsnog is synthetische kerosine vier tot zes keer duurder dan de gewone variant. En dat terwijl in de luchtvaart de financiële marges erg klein zijn.
Dit is een kader uit het artikel ‘Op batterijen naar Bali?’ te vinden in KIJK 4/2019. Deze editie ligt in de winkel vanaf 21 maart tot en met 17 april.
Meer informatie:
- NEMO Kennislink: Elektrisch vliegen is een droom voor de lange termijn
- NRC: ‘Synthetische kerosine is de enige oplossing’
- Engineers Online: Synthetische kerosine maakt luchtvaart CO2 neutraal
- Rijksoverheid: Eén Europees luchtruim
Tekst: Hidde Middelweerd
Openingsbeeld: ZUNUM AERO
Heb jij de KIJK Hoogvliegers al? Deze special staat boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.