F-35 kent nog ‘een paar’ probleempjes

André Kesseler

07 juni 2018 15:59

F-35

USA, Maryland, Patuxent River, 23 mei 2016. NAS PAX River (Naval Air Station Patuxent River.) Twee Nederlandse F-35's,begeleid door 2 KDC-10'en landen op Patuxent River Naval Air Station. Op zaterdagochtend vertrokken de 4 toestellen vanaf Edwards AFB. Met deze vlucht hebben ze het eerste deel van de overtocht naar Nederland afgelegd. De overtocht naar de vliegbasis Leeuwarden in Nederland wordt op 23 mei afgelegd, begeleid door 2 KDC-10'en.

Binnenkort wordt de Lightning II echt in productie genomen, maar voordat dat gebeurt moeten er nog bijna duizend ontwerpfoutjes worden weggepoetst.

De F-35 is het duurste aankoopprogramma van het Amerikaanse ministerie van Defensie ooit. De totale levensduurkosten van alle toestellen bijvoorbeeld gaan zo ongeveer uitkomen op 1,5 biljoen dollar (1500 miljard dollar). Het is dan ook een enorm gecompliceerde vliegtuig, dat in drie varianten wordt geproduceerd. Om het proces te versnellen, koos het Pentagon voor een aanbestedingsproces dat concurrency wordt genoemd. En dat lijkt voor nogal wat problemen te zorgen.

Dit vind je vast ook interessant:

Update

Concurrency werkt zo. Als de toestellen tijdens de ontwikkelingsfase aan bepaalde strenge eisen voldeden, mocht Lockheed Martin alvast wat vliegtuigen bouwen. Low rate initial production noemen ze dat en dat mes snijdt aan drie kanten. De vaart wordt lekker in het project gehouden, de vliegtuigbouwer krijgt alvast wat geld binnen en de ‘klant’ kan sneller met de nieuwe toestellen aan de slag. Als het ontwerp wordt aangepast, gaan de al gebouwde exemplaren terug naar de fabrikant voor een update.

GAO

In een nieuw rapport van het General Accounting Office (het GAO), een overheidswaakhond, staat dat in de toestellen die nu in die low rate initial production gemaakt zijn, 966 ontwerpfouten en -foutjes te zitten. Het GAO heeft die opgedeeld in twee categorieën. Categorie 1-tekortkomingen worden gedefinieerd als “die de veiligheid, beveiliging of een andere kritieke vereiste in gevaar kunnen brengen”. Onder categorie 2-tekortkomingen vallen de fouten die een missie kunnen belemmeren of beperken.

Het rapport noemt 111 Categorie 1- en 855 Categorie 2-tekortkomingen. Een voorbeeld van zo’n Categorie 1-tekortkoming is het schermpje in de helm van de piloot, waar allerlei belangrijke informatie op wordt geprojecteerd. Handig, maar ook gevaarlijk. Het schermpje produceert namelijk een zwak groen schijnsel, waardoor de vlieger de omgeving minder goed kan zien en dat kan gevaarlijk zijn als je je toestel ’s nachts op een stampend vliegdekschip neer moet zetten.

Op dit moment worden er voor de Amerikanen en de buitenlandse bondgenoten al 70 F-35’s per maand geproduceerd. Zodra het vliegtuig operationeel is verklaard, schiet dat aantal omhoog tot meer dan 100 per maand. Als alle fouten er dan nog in zitten, zo vreest het GAO, dan wordt het een ingewikkelde en vooral dure operatie om al die toestellen, dus ook de al gebouwde Nederlandse F-35’s, terug te roepen en aan te passen.

Bronnen: Popular Mechanics / USAF

Beeld Lockheed Martin / USAF

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!