Facebook kondigde afgelopen maandag aan dat het in de komende vijf jaar 10.000 mensen zal aannemen om een nieuwe virtuele wereld te scheppen: de Metaverse.
Toen Tim Berners-Lee in 1989 het concept van het wereldwijde web aan zijn baas voorlegde, kreeg hij te horen: “Je idee is vaag, maar opwindend.” Want ja, probeer maar eens helder uit te leggen wat het web precies is. Om het idee behapbaar te maken, gebruikten techneuten en journalisten creatieve metaforen, zoals information highway.
Cyberspace was een van de meest populaire beeldspraken, omdat het zo duidelijk aangeeft dat het wereldwijde web gezien kan worden als een plaats waar mensen samenkomen. Nu, 32 jaar later, wil Mark Zuckerberg de term cyberspace een nieuwe en misschien wel treffendere betekenis geven.
Lees ook:
- Virtual reality moet triatleet aan goud helpen
- Eindelijk: échte virtual reality
- ‘Ik overweeg om Facebook een mailtje te sturen’
De Metaverse
Zuckerberg bedacht een virtual reality-universum, de Metaverse geheten, waar verschillende gebruikers elkaar kunnen ontmoeten. Je hoeft alleen een door Facebook geproduceerde VR-bril op te zetten, en er gaat een virtuele wereld voor je open. Hier kun je met andere spelers afspreken, concerten bijwonen, spelletjes spelen en zelfs vergaderen met je collega’s.
Zuckerberg vertelt aan techsite The Verge: “Je voelt je omringd door andere mensen, alsof je samen op een andere plek bent. Ook kun je heel andere ervaringen meemaken dan op apps of webpagina’s, zoals dansen.”
Zuckerberg ziet in dat hij in zijn eentje niet een heel universum kan scheppen. Daarom maakt hij een selectie van 10.000 knappe koppen die in de komende vijf jaar zullen meewerken aan de ontwikkeling van de Metaverse.
Web 3.0?
Volgens de CEO van Facebook is het dus tijd voor een rebranding van het web dat al eerder zo’n transformatie meemaakte van 2001 tot 2004, nadat de internetbubbel was geknapt. De miljoenen die investeerders in de internethype hadden gestopt, kwamen er maar niet uit. Er moest dus iets drastisch veranderen aan het verdienmodel van het web. De oplossing was Web 2.0.
In de jaren 90 was het web eigenlijk heel statisch: je kon alleen documenten en webpagina’s lezen, maar gebruikers konden elkaar nog niet vervelen met schattige foto’s van hun huisdieren. Met Web 2.0 kwam daar verandering in. De lezers werden plotseling de auteurs van het internet: zij mochten zelf berichten posten, liken, reageren en chatten. Dat was fijn voor de gebruikers, maar ook voor de investeerders: zij konden vanaf dat moment achterhalen wat iedere internetgebruiker like-waardig vond. Met dat soort informatie kun je naar heel specifieke doelgroepen adverteren en dus veel centen verdienen.
Als we Facebook moeten geloven staat Web 3.0 al voor de deur, met Zuckerberg als grondlegger en VR als zijn gereedschap.
En wil je meer lezen over bizarre ideeën die miljardairs hebben? Haal dan KIJK 9/2021 in huis! Bovendien hoef je met code GRATIS geen verzendkosten te betalen.
Bronnen: IFL Science, de Volkskrant
Beeld: Oculus, Facebook