Zo ziet het eruit als een 134 miljoen dollar kostende straaljager de lucht in wordt gevlogen via een skischans.
De F-35 heeft met genoeg technische problemen te kampen gehad, waardoor de kosten voor het Joint Strike Fighter-project veel hoger uitvielen dan gepland. Tijd voor goed nieuws over het geplaagde jachtvliegtuig: piloot Peter ‘Wizzer’ Wilson slaagde erin een F-35B via een skischans de lucht in te krijgen. En dit geluksmomentje werd natuurlijk op beeld vastgelegd.
We horen je ironisch denken: lekker boeiend! Maar dat is het wel degelijk. Amerikaanse vliegdekschepen, zoals de Nimitzklasse en de nieuwe Gerald R. Fordklasse met hun lange startbanen en katapulten om vliegtuigen makkelijker op te laten stijgen, zijn enorm duur. Amerika gaat vanaf die schepen straks vliegen met de F-35C, een carrier-versie met iets grotere vleugels en een sterker landingsgestel dat beter bestand is tegen de harde klappen die het bij de landing op het dek krijgt te verduren.
De F-35B is de STOVL (short take off, vertical landing)-variant. De toestellen zijn met zo’n 134 miljoen per stuk weliswaar duurder dan de andere twee versies, maar dat weegt niet op tegen de kosten die worden bespaard door een kleiner vliegdekschip te bouwen en in de vaart te houden. En dat maakt de F-35B interessant voor landen die zich geen enorme vliegdekschepen kunnen of willen veroorloven. Landen als Turkije en Australië bouwen kleinere vliegdekschepen met een soort skischans aan het eind van de startbaan. Door deze hellingen worden vliegtuigen tegelijkertijd omhoog en naar voren geduwd, waardoor ze meer gewicht mee kunnen nemen.
Nederland heeft overigens dit jaar bevestigd in eerste instantie acht F-35A’s te kopen, waar we’ er uiteindelijk 37 van gaan aanschaffen.
Bron: Wired
Beeld: Youtube