Het nieuwe vliegdekschip van de Verenigde Staten gebruikt elektromagnetische katapulten om vliegtuigen een zetje in de goede richting te geven.
Het zal je niet zijn ontgaan: vorige week werd de peperdure carrier USS Gerald R Ford officieel aangesteld. En hij heeft nu niet bepaald een rustige werkweek gehad. De Amerikaanse marine liet het vliegdekschip namelijk op 28 juli, 6 dagen na de inwijding, al kunstjes vertonen met de elektromagnetische katapult.
EMALS
De nieuwe katapult wordt ook wel het EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) genoemd. De Gerald R Ford heeft er hier vier van. Het aluminium blok dat een vliegtuig tijdens een lancering over het dek sleurt, wordt bij het EMALS aangedreven door verschillende elektromagneten snel na elkaar in te schakelen.
Dankzij force feedback ‘voelt’ het systeem hoeveel vermogen het moet leveren om een toestel van bijvoorbeeld 45.000 kilo binnen 110 meter een snelheid van zo’n 240 kilometer per uur te geven. Het EMALS zal 160 vliegtuigen per dag kunnen lanceren en als het echt nodig is zelfs 270.
Super Hornet
Commandant Jamie Struck was de eerste die officieel weggeschoten mocht worden met het lanceersysteem van de USS Gerald R Ford. En het was een succes. In zijn F/A-18F Super Hornet slingerde Struck met gemak de lucht in. Het bewijs:
Bronnen: Popular Mechanics, New Atlas
Beeld: US Navy/Erik Hildebrandt
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!