Filmpje: Jet Reaction wil snelheidsrecord verbreken

Naomi Vreeburg

11 mei 2015 13:00

In september doet Jet Reaction een poging om het record van snelste tweewieler op land te vestigen.

Hij lijkt een beetje op een uit de kluiten gewassen ligfiets, maar door zijn turbojet gaat de Jet Reaction toch echt veel sneller. Brits ontwerper Richard Brown, die er vier jaar aan werkte, hoopt met zijn precious de titel ‘snelste tweewieler op land’ binnen te halen. Hiervoor moet hij het huidige record van 605,69 kilometer per uur gezet door de US rider Rocky Robinson in 2010 verbreken.

Het voertuig is 6,1 meter lang, 0,54 meter breed en 0,85 meter hoog en weegt met een volle tank 560 kilogram. Jet Reaction heeft de vorm van een torpedo om turbulentie te verminderen. Maar hij bereikt de topsnelheid natuurlijk niet alleen met behulp van zijn gestroomlijnde vorm. Richard Brown heeft het racemonster daartoe uitgerust met een straalmotor uit een helikopter met naverbrander.

motor JR

Normaal gesproken zit er geen naverbrander in de kleine straalmotor van een helikopter. De veel grotere motoren uit moderne jachtvliegtuigen hebben dat wel. Het systeem spuit dan brandstof in de hete uitlaatgassen waardoor de motor nog meer vermogen krijgt. Maar omdat zo’n motor nou eenmaal niet op deze geavanceerde fiets past, hebben ze de standaard (heli-)straalmotor omgebouwd tot eentje met naverbrander.

Om het record te vestigen, moet het voertuig twee keer een afstand van ongeveer 13 kilometer afleggen. Beide tochtjes moeten binnen twee uur achter elkaar worden uitgevoerd. Hieruit wordt de gemiddelde snelheid berekend.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Full-power-testen zullen tussen 23 en 25 mei worden uitgevoerd op Pendine Sands aan de Zuidkust van Wales. Voor de echte poging die in september zal plaatsvinden, is een groter oppervlak nodig. De Bonneville-zoutvlakte in Utah is bij uitstek geschikt om de snelheidsduivel de ruimte te geven om flink te crossen.

Bron: Wired

Beeld: Phil Evans/Jet Reaction