Hoe kunnen online verkopers je zo beïnvloeden dat je meer koopt op hun webshop? Dit legde Maurits Kaptein uit op ons evenement KIJK Live! Bekijk hier het filmpje.
Wetenschapper Maurits Kaptein sprak op de afgelopen KIJK Live!-editie over verschillende (online) verkooptrucjes die worden ingezet om je dingen te laten kopen. “Ik weet niet of iemand weleens een hotel heeft geboekt op booking.com?” vraagt Kaptein. “Als je op die site kijkt naar een hotelkamer, dan zijn er nog twee beschikbaar en er kijken op dat moment drie mensen…” Dit is een van de strategieën die door verkopers worden gebruikt. Wanneer iets schaars is, zijn we eerder geneigd het te kopen.
Kaptein ontdekte tijdens zijn onderzoek dat deze trucjes niet voor iedereen werken. “Sommige mensen reageren negatief op bepaalde strategieën”, vertelt Kaptein. “Dit bracht ons op het idee om van ieder van u een soort profiel te maken van welke argumenten wel of niet voor u werken.”
Wil je weten hoe dit onderzoek verlopen is en welke trucjes de online verkoop nog meer uithaalt om je dingen te laten kopen? Bekijk dan het filmpje van de KIJK Live!-presentatie, gemaakt door MaMedia.
De volgende editie van KIJK Live! vindt plaats op dinsdag 17 juni in museum en sterrenwacht Sonnenborgh, Utrecht. Inloop vanaf 19.30 uur; het programma duurt van 20.00 tot 22.00 uur, daarna is er gelegenheid tot borrelen. Toegang is gratis. Lees hier meer over het programma!
Geef je op via de site Meet-up of door een mailtje te sturen naar info@kijkmagazine.nl met als titel ‘Aanmelding KIJK Live! 17 juni’ en in het bericht de namen van jezelf en de personen die met je mee komen.
Foto: Maarten den Braber