Filmpje: vrachtvliegtuig doet een looping

Laurien Onderwater

23 juli 2018 12:59

vrachtvliegtuig

Van 16 tot en met 22 juli vond de tweejaarlijkse Farnborough Airshow in Groot-Brittannië plaats. En daar stal Lockheed Martins vrachtvliegtuig de show.

Tijdens de Airshow worden er onder andere nieuwe types vliegtuigen getoond en kan het publiek zich vergapen aan vliegshows. Een van de hoogtepunten van het zeven dagen durende evenement was het vrachtvliegtuig LM-100J van Lockheed Martin. Dit is een civiele versie van het transportvliegtuig C-130 Hercules. Deze versie is nieuw, wat betekent dat Lockheed Martin een aantal vliegtuigen probeert te verkopen. En er is geen betere manier om dat te doen dan met een paar trucjes.

Lees ook: Lockheed Martin onthult stealth-tanker

Badass

De C-130 is een badass vliegtuig. Het vliegende kolos, dat in de jaren vijftig werd ontworpen, heeft vier turbopropmotoren en is onder meer gebruikt om bommen te droppen, verkenningen uit te voeren en gronddoelen aan te vallen. En wat (de nieuwe versie van) de C-130 ook kan, is loopings maken:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

LM-100J

De LM-100J is overigens niet de eerste civiele versie die van de C-130 is gemaakt, die eer gaat naar de L-100 Hercules. Maar de productie van die modellen is in 1992 beëindigd. Zelfs de nieuwste L-100 is dus al ruim 25 jaar oud en daarom vond Lockheed Martin dat het tijd werd voor een nieuwe versie.

Volgens Aviation Week zal de LM-100J ergens tussen de 60 en 70 miljoen dollar gaan kosten. Da’s een hoop geld voor een vliegtuig dat loopings kan maken, maar gelukkig is het daar niet voor gebouwd.

Bronnen: Lockheed Martin, Popular Mechanics, Jalopnik

KIJK 8/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!