Foodwatch nomineert vijf misleidende producten

kijkmagazine

19 mei 2011 16:00

Consumentenorganisatie Foodwatch heeft vijf voedingsproducten genomineerd voor het Gouden Windei, een prijs voor het meest misleidende verkooppraatje. En jij kunt stemmen!

Het Gouden Windei wordt elk jaar uitgereikt aan het voedingsproduct met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame of op de verpakking. Vorig jaar was Danone’s Actimel de ‘gelukkige winnaar’. Dit goedje zou zogenaamd je weerstand verhogen, maar het wetenschappelijke bewijs daarvoor bleek flinterdun. Ook dit jaar heeft Foodwatch vijf producten genomineerd voor deze zeer bedenkelijke eer. En dat zijn…

  1. Blue Band Goede Start! Witbrood. Iedereen kent ‘het lekkerste wit waar volkoren in zit.’ Maar wat blijkt? Er zit helemaal geen volkoren in! Het brood bevat wel kunstmatige toevoegingen, waaronder chemisch bewerkte houtvezels. Daardoor heeft het, wat betreft vezels in ieder geval, niet hetzelfde gezondheidseffect als echt volkorenbrood, en is het dus geen gezond alternatief.
  2. Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem. Als je goed kijkt naar de ingrediënten van dit product, dan blijft er niets over van de gezondheidsclaims. Zo zou je bijvoorbeeld gaan stralen door de toegevoegde Aloë vera, vooral bekend van huidcrèmes. Het stralende effect is daarin echter onbewezen. In een drankje kan de stof hooguit laxerend werken, maar dát claimt de Crystal Clear dan weer niet…
  3. Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer. Deze opvolgmelk (als in: opvolger van borstvoeding) is twee keer zo duur als andere opvolgmelk, en tot vijf keer zo duur als gewone melk. Voor dat geld krijg je dan wel ‘fruit’: aardbeienpuree en geconcentreerd perensap. Maar volgens deskundigen verdient die combinatie ook geen goud: baby’s moeten namelijk juist afzonderlijke smaken leren kennen.
  4. Liga Fruitkick eXtra Framboos. Fruitkick, waar je zogenaamd zorgeloos van kunt genieten, heeft nu ook een eXtra-variant met wel 46 procent fruitvulling. Maar onderzoek van Foodwatch toonde aan dat de repen eigenlijk slechts 6,7 procent fruit bevatten; de rest van de vulling bestaat uit vulmiddel en suiker. Suiker van de ongezonde soort, welteverstaan. Dat is dus eerder zorgelijk genieten.
  5. Honig Limburgse Asperge-crèmesoep. In deze aspergesoep is de asperge ver te zoeken; anderhalve liter soep bevat slechts 7,5 gram aspergepoeder, vergelijkbaar met een stukje asperge zo groot als je vingerkootje. De groentetip is dan ook mooi: ‘Voeg 125 gram gesneden stukjes asperge toe.’ Dan kun je misschien beter zelf een echte aspergesoep maken.

Meer informatie over de producten is te vinden op de website van Foodwatch. Daar kun je tot 8 juni ook stemmen op de voedselfabrikant die, in jouw ogen, zijn potentiële kopers het meest misleidt.

Bronnen: Foodwatch genomineerden Gouden Windei 2011, Foodwatch winnaar Gouden Windei 2010

Beeld: Foodwatch