Op een ‘normale’ elektrische auto kun je niet genoeg zonnepanelen kwijt om te kunnen blijven rijden. Toch wil Ford een auto met een zonnepanelendak op de markt brengen.
Een autodak van zonnepanelen kan best, in het kader van alle kleine beetjes helpen. Maar een ‘normale’ elektrische auto verbruikt veel meer stroom dan via het autodak kan worden opgewekt. Dat gaat de conceptwagen Ford C-Max Solar Energi (inderdaad, met een i) dan ook niet doen.
Het is de bedoeling dat de auto wordt geparkeerd onder een zogenoemde solar concentrator, die zonlicht met speciale lenzen op het autodak bundelt. Zonlicht wordt door dat systeem acht keer intensiever, wat volgens Ford in zonnige gebieden kan betekenen dat het opladen via het stopcontact met 75 procent wordt verminderd.
Voorwaarde is wel dat de auto, terwijl de zon draait, zo goed mogelijk onder de concentrator blijft. Om dat voor elkaar te krijgen, gaat de Ford C-Max Solar Energi zichzelf continu naar de juiste plek rijden.
Op zich een leuk idee. Jammer alleen dat het systeem niet zo heel efficiënt werkt. Een dagje onder de zonnelaadpaal levert stroom op voor slechts een kilometertje of twintig. En er zijn nou eenmaal eenvoudiger manieren (in ontwikkeling) om een elektrische auto opgeladen te houden.
Zou je trouwens ook met je handdoekje onder de concentrator kunnen gaan liggen om lekker snel bruin te worden?
Bron: Popular Science
Beeld: Ford