De fiets zoals we die kennen heeft een ketting om het achterwiel aan te drijven. De stringbike doet dit op een totaal andere manier.
Bij de fiets zijn de ketting en tandwielen vervangen door een symmetrisch systeem van kabels en katrollen. Volgens de ontwikkelaars is dit efficiënter, maakt het de rit comfortabeler en zorgt het voor een betere wendbaarheid.
Door het trappen trek je om beurten aan elke kant van het frame een touw naar voren. Dit touw is verbonden aan een trommel op de achteras, die vervolgens het wiel in beweging zet. In het onderste van de twee filmpjes hier beneden is dit duidelijk te zien.
Fietsen met ketting gaat ons goed af; toch zien de Hongaarse makers voordelen in het nieuwe aandrijfmechanisme. Zo zullen smerige broekspijpen tot het verleden behoren doordat de aandrijfkoorden van de Stringbike smeerloos werken. Een ander voordeel is dat de kracht voor de voortstuwing per pedaal kan worden ingesteld. Dit is handig voor personen met een blessure.
Ten slotte claimen de ontwerpers dat de fiets een langere levensduur heeft dan de traditionele fiets. De onderdelen van de Stringbike slijten minder snel en de fiets bestaat uit minder onderdelen.
Bronnen: Physorg, Stringbike
Beeld: Stringbike