Gaat de lithium-zwavelbatterij het helemaal maken?

André Kesseler

13 november 2019 15:59

zwavelbatterij

Een Brits bedrijf claimt met de Ultra Light Lithium Sulphur Pouch Cell een doorbraak op het gebied van batterijen.

De wereld zit te schreeuwen om betere batterijen. We willen mobieltjes die langer meegaan, e-bikes die ons honderden kilometers lang helpen met peddelen, elektrische auto’s met een actieradius die op z’n minst gelijk is aan die van brandstofauto’s en we willen zelfs elektrisch vliegen. Met dat laatste houdt het Britse bedrijf Oxis Energy zich bezig en zegt goed nieuws te hebben.

Lees ook:

Lithium-zwavelbatterij

De Britten hebben een lithium-zwavelbatterij (Li-S) – de zogenoemde Ultra Light Lithium Sulphur Pouch Cell – ontwikkeld die tot wel vijf keer zoveel elektriciteit kan opslaan als bestaande lithium-ion-batterijen. Die Li-S-batterijen zijn op zich niet nieuw, ze werden al in de jaren zestig ontwikkeld en omdat de belofte groot is, wordt ook nu nog druk geëxperimenteerd met dit soort batterijen. Er zijn al batterijen met een capaciteit van 500 Wh per kilo. (Ter vergelijking de Li-ion accu’s uit een Tesla Model 3 zijn goed voor zo’n 250 Wh per kilo.) Het probleem is dat er voor de lithium-zwavel-verbinding nog geen elektrolyt – het medium tussen de kathode en de anode – ontwikkeld is dat bestand is tegen jaren van laden en ontladen.

Cycli

Oxis Energy zegt dat de Ultra Light Lithium Sulphur Pouch Cell ongeveer 250 laadcycli aan kan. Een laadcyclus is volledig geladen tot volledig ontladen en dan weer volledig opgeladen. Zelfs als de batterij wordt doorboord, bijvoorbeeld door een kogel (zie het filmpje hieronder) ontploft hij niet.

Dat is een stap voorwaarts, maar het bedrijf zegt nog een paar jaar nodig te hebben om tot de 500 laadcycli te kunnen komen die lithium-ion-batterijen nu hebben. 500 keer is voor auto’s ongeveer goed voor een ‘levensduur’ van 480.000 tot 800.000 kilometer. Tesla werkt overigens aan li-ions die goed zijn voor 1,6 miljoen kilometer.

Bye!

De Britten zijn inmiddels een samenwerkingsverband aangegaan met het Amerikaanse Bye Aerospace, bouwer van elektrische vliegtuigen. Als de Li-S-batterijen echt zo veilig en goed zijn als Oxis beweert, kan dat de actieradius van de huidige generatie elektrische tweezittervliegtuigen met 50 tot 100 procent vergroten. Bovendien wordt nagedacht over het aandrijven van UAV’s en zou de Ultra Light Lithium Sulphur Pouch Cell zelfs geschikt kunnen zijn als stroomvoorziening van kleine satellieten. En natuurlijk ook voor auto’s. Dus het zou ons niet verbazen als ene E. Musk uit Californië binnenkort naar Abingdon in Oxfordshire gaat bellen.

Bronnen: Oxis EnergyNew Atlas

Beeld Oxis Energy

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK