Er wordt de afgelopen dagen enorm veel gespeculeerd over de verdwijning van Malaysia Airlines vlucht MH370. De Amerikaan Chris Goodfellow, zelf een ervaren piloot, denkt dat hij een logische verklaring heeft.
De vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines was met 239 mensen aan boord onderweg van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar Beijing toen hij van de radar verdween. En meteen kwam de geruchtenstroom op gang. Terrorisme, kaping, meteoren of zelfs ufo’s zouden de oorzaak zijn van een crash.
Vrij zeker is dat een deel van de communicatie-apparatuur aan boord van de Boeing al vóór het laatste gesprek met de luchtverkeersleiding werd uitgeschakeld, dat later ook de transponder werd uitgezet en dat het toestel daarna van koers is veranderd. Volgens de autoriteiten is dat naar alle waarschijnlijkheid bewust gebeurd.
De Amerikaanse piloot Chris Goodfellow deelde via Google Plus zijn mening over de gebeurtenissen en komt met een nuchter klinkende verklaring voor wat er gebeurd kan zijn. Volgens de Amerikaan is het niet waarschijnlijk dat het toestel is gekaapt. “Piloten hebben veel verschillende manieren om te communiceren dat dat aan de hand is.” Een speciale kapingscode, één getal op de transponder verkeerd invoeren, of zelfs de radio drie keer laten klikken, is volgens Goodfellow genoeg om de autoriteiten te alarmeren.
Vliegveld zonder obstakels
Het uitgangspunt voor Goodfellows theorie is dat elke (goede) piloot tijdens de vlucht precies weet waar de dichtstbijzijnde vliegvelden zijn te vinden, zodat hij daar in geval van nood niet over na hoeft te denken, maar meteen kan handelen. Toen Goodfellow naar eigen zeggen hoorde welke koers het toestel volgens de radargegevens van de Maleisische luchtmacht had aangehouden, pakte hij Google Earth erbij en zocht naar luchthavens waar het toestel dan in de buurt zou komen. Zijn oog viel op het vliegveld van Palau Langkawi (zie het plaatje hieronder), met een 4 kilometer lange landingsbaan en een aanvliegroute zonder obstakels.
Goodfellow is ervan overtuigd dat dat vliegveld de reden is voor de gewijzigde koers. Shah zou dat vliegveld verkozen hebben boven dat van Kuala Lumpur omdat hij in dat geval een bergrug zou moeten oversteken.
Flinke brand
De Amerikaan denkt dat er flinke brand is uitgebroken in de elektrische systemen van de cockpit. In dat geval schakelen de piloten een voor een de ‘stoppen’ uit en weer in totdat ze het probleem hebben gevonden. Dat zou dus ook verklaren waarom de communicatie-apparatuur werd uitgeschakeld. Goodfellow vermoedt verder dat het communicatiesysteem niet meer werd ingeschakeld omdat de mannen in de cockpit meteen daarna hun handen vol hadden om het vliegtuig in de lucht te houden en de brand te bestrijden.
En die strijd hebben ze volgens hem uiteindelijk, waarschijnlijk ergens boven zee, verloren. Goodfellow: “Ik twijfel er geen moment aan dat gezagvoerder Zaharie Ahmad Shah een held was die een onmogelijk gevecht voerde en probeerde om zijn vliegtuig naar Langkawi te krijgen. Slimme piloot. Hij had gewoon niet genoeg tijd.”
Het laatste nieuws is dat er in de Indische Oceaan twee objecten zijn gezien die mogelijk te maken hebben met de vermiste Boeing van Malaysia Airlines.
Bron: Christ Goodfellow via Google Plus
Beeld: Laurent ERRERA from L’Union, France/CC BY-SA 2.0, Google