De grootste commerciële jet engine ter wereld, bijna net zo breed als een Boeing 737-romp, heeft afgelopen week voor het eerst het luchtruim gekozen tijdens een testvlucht.
Je hebt groot en je hebt gróót. En de straalmotor die door motorfabrikant General Electric is ontworpen – de GE9X – valt onder die laatste categorie. De motor die voor de nieuwe Boeing 777X is ontworpen, hing afgelopen week onder de vleugel van een Boeing 747 tijdens een testvlucht van ruim vier uur.
Checklist
De jet engine is zo groot dat er speciale aanpassingen zijn gedaan aan de constructie waarmee de motor aan de vleugel is bevestigd. Dit was nodig om voldoende afstand tussen de motor en de grond te houden.
Voor de testvlucht werd een van de vier motoren van de 747 vervangen door de GE9X-straalmotor. Op onderstaande foto is te zien hoeveel groter de nieuwe turbine – met een diameter van 3,4 meter – is:
Tijdens de proefvlucht werd de turbine aan verschillende tests onderwerpen. Het team voltooide de volledige checklist en evalueerde een aantal systemen op de motor ter voorbereiding op toekomstige vluchten.
Uithoudingsvermogen
In andere delen van Amerika wordt de GE9X beoordeeld op andere aspecten. Zo moet de turbine in Winnipeg, Canada verschillende ijsproeven doorstaan en in Peebles, Ohio is General Electric momenteel druk bezig met zijwindproeven.
Op weer een andere locatie wordt de motor aan de 150-uursbloktest onderworpen van de Federal Aviation Administration (FAA), waarbij het uithoudingsvermogen van de turbine op drie punten wordt beoordeeld: maximale ventilatorsnelheid, maximale kernsnelheid en maximale uitlaattemperatuur.
De Boeing 777X moet in 2019 klaar zijn en General Electric verwacht ook voor die tijd de certificering van de straalmotor rond te hebben.
Bronnen: Popular Mechanics, CNBC, Luchtvaartnieuws
Beeld: GE Aviation
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!