Lockheed Martin komt met een concept voor een herbruikbare maanlander die mensen en vracht naar de natuurlijke satelliet kan brengen.
Vorig jaar kondigde de NASA aan een Deep Space Gateway te willen bouwen: een bemande ruimtehaven die in een baan tussen maan en aarde (cis-lunar orbit) zal zweven. Het ruimtestation is onderdeel van een langetermijnproject dat het zonnestelsel verder gaat verkennen en bemande missies naar Mars mogelijk wil maken.
Als onderdeel van dat initiatief heeft de NASA aan commerciële bedrijven gevraagd technologieën te ontwikkelen om aan het station te koppelen. Een van die potentiële concepten is onlangs onthuld door Lockheed Martin, die een maanlander heeft ontwikkeld om toekomstige astronauten naar de oppervlakte van de maan te brengen.
Lees ook: Lockheed Martin onthult stealth-tanker
Deep space-missies
De maanlander is ontworpen om vier personen en ruim 900 kilo vracht te vervoeren vanaf de Space Gateway naar het maanoppervlak en weer terug. Tijdens het ontwerpen van het concept heeft het team veel gekeken naar de technologie achter het Orion-ruimtevaartuig, zegt Lockheed Martin in een persbericht.
De huidige configuratie voor de lander is een eentrapsvaartuig dat gebruikmaakt van chemische raketmotoren gevoed door vloeibare waterstof en vloeibare zuurstof om het zo licht en efficiënt mogelijk te maken. Maar zoals gezegd is dit pas een concept en heeft het team nog een hoop werk te verrichten, dus wie weet verandert er nog een hoop.
Lockheed benadrukt dat de maanlander een integraal onderdeel is van de Amerikaanse poging om Mars te bereiken. Omdat de maan zich in een vacuüm bevindt, dicht bij de aarde staat, en er sprake is van low gravity, vormt de missie een geschikt testbed voor technologieën voor de eerste Mars-expedities.
Bekijk onderstaand filmpje om een impressie van de maanlander te krijgen:
Bronnen: Lockheed Martin, Popular Mechanics, New Atlas
Beeld: Lockheed Martin
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!