Het wrattenzwijn is niet kapot te krijgen

André Kesseler

28 augustus 2019 15:59

Verschillende keren stond de A-10 Warthog op de nominatie om uit het arsenaal van de USAF te worden geschrapt. Maar het lelijke toestel blijkt ook nu weer onmisbaar.

Als de F-35 straks op grote schaal in gebruik wordt genomen, gaat hij wereldwijd een heleboel andere vliegtuigtypen vervangen. Niet alleen de F/A-18, de AV-8B Harrier en ‘onze’ F-16, maar ook de A-10 Thunderbolt. Dat toestel werd ooit ontwikkeld als de leverancier van close air support voor de grondtroepen en als tankkiller. Vooral voor die taak kreeg het toestel een nogal indrukwekkend, zevenloops GAU-8/A 30-millimeter Gatling gun.

Maar het lijkt erop dat de F-35 het stokje nog niet van de A-10 gaat overnemen. Vliegtuigfabrikant Boeing heeft namelijk van de Amerikaanse luchtmacht de opdracht gekregen om nieuwe wrattenzwijnvleugels te bouwen.

Lees ook:

In 2011 werd al besloten dat een deel van de A-10-vloot, bij elkaar 173 toestellen, nieuwe vleugels zou krijgen. Door de operatie die in augustus van dit jaar werd afgerond, konden de A-10’s er elk weer 10.000 vlieguren tegenaan. Het plan was om de overige 108 Warthogs met pensioen te sturen – met andere woorden: in het woestijnzand van het ‘vliegtuigkerkhof’ AMARG in de buurt van Tuscon op te slaan.

8,8 miljoen

Maar kennelijk is de USAF toch weer van gedachten veranderd. De bestelling bij Boeing omvat 112 vliegtuigvleugels – 4 reserve dus – voor ongeveer 8,8 miljoen dollar (7,9 miljoen euro) per set. Door de ingreep kunnen ook die A-10’s nog zeker tot dik na 2030 blijven rondvliegen.

In de ‘garage’ van Hill Air Force Base, in het noorden van Utah, worden de A-10’s van nieuwe vleugels voorzien.

Incasseringskoning

Vooral de komst van steeds geavanceerdere luchtdoelraketten maakt stealthvliegtuigen als de F-35 en F-22 onmisbaar. En dus verwacht de USAF wel degelijk dat het slagveld van de toekomst te gevaarlijk wordt voor de traag- en laagvliegende A-10; hoe indrukwekkend zijn incasseringsvermogen ook is. De keuze om voorlopig nog even met de toestellen door te vliegen, lijkt dan ook voornamelijk gebaseerd op de financiën. Een uurtje dollen met een A-10 kost een kleine 20.000 dollar; met een F-35 loopt dat al snel op tot 44.000 dollar.

Bronnen: USAFPopular mechanics

Beeld: USAF

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!