Hoe krijg je de meeste retweets?

kijkmagazine

04 juli 2011 16:00

Retweet

Welke berichten op Twitter maken de grootste kans door anderen doorgespeeld te worden? Een team van Duitse wetenschappers zocht het uit.

Altijd leuk, als één van je volgers op Twitter besluit een berichtje van jou te ‘retweeten’, zodat ook zijn of haar volgers het te lezen krijgen. Maar welke tweets worden het meest doorgegeven? Die vraag probeerden vier onderzoekers van het Institute for Web Science and Technologies van de Universiteit van Koblenz-Landau te beantwoorden, door ruim 60 miljoen Twitterberichten door te lichten.

Elementen die de kans groter maken dat een bericht wordt geretweet, zijn links en hashtags (een hekje gevolgd door een sleutelwoord). Ook het noemen van een andere gebruiker in je bericht helpt, maar niet als je een andere gebruiker direct aanspreekt. (Logisch; dan gaat het immers meestal om een onderonsje dat weinig interessant zal zijn voor anderen.)

Grappig is dat berichten die eindigen in een uitroepteken minder kans maken om geretweet te worden; schreeuwen wordt dus niet beloond op de microblogdienst. Eindigen met een vraagteken doet het weer wel goed. Verder doet een verdrietige smiley het beter dan een blije, maar worden berichten met positieve woorden (‘great’, ‘like’, ‘excellent’) weer meer doorgespeeld dan berichten met negatieve woorden (‘suck’, ‘fail’). “Een mogelijke verklaring daarvoor is dat gebruikers ervoor terugdeinzen om berichten met grove termen te retweeten”, schrijven de onderzoekers. (Dat gezegd hebbende: ook ‘suck’ en ‘fail’ vergroten op zich de kans op een retweet; alleen in mindere mate dan ‘great’ en ‘excellent’.)

Wat de inhoud van de berichten betreft: neuzelen over je huiswerk, het weer of hoe moe je bent, doet je retweetkansen geen goed. “Het lijkt erop dat het Twitterplatform geschikter is als een nieuws- en aankondigingskanaal dan als een persoonlijk communicatieplatform”, aldus de wetenschappers.

Een kink in de kabel van dit onderzoek vormen spambots die berichten retweeten om zelf meer aandacht te krijgen. De onderzoekers geven toe dat ze nog niet erg geavanceerde methodes hebben gebruikt om dit soort retweets uit hun database te filteren, waardoor hun resultaten natuurlijk enigszins vertekend zullen zijn. Maar goed: wil je graag zoveel mogelijk mensen bereiken via Twitter, dan kun je natuurlijk desondanks al je voordeel doen met de hierboven genoemde bevindingen. En anders kun je altijd nog zoiets proberen.

Bronnen: ACM Web Science 2011 (PDF), New Scientist