Hoe werkt de reparatie van een voorruit?

André Kesseler

16 juni 2012 16:00

Moordneigingen krijg je ervan. Nee, niet van een sterretje in je voorruit, maar van die bloedirritante tv-reclame over het repareren daarvan. Toch rijst, vlak voordat je naar de afstandsbediening duikt, de vraag hoe het nou precies werkt.

De eerste autoruiten bestonden uit gewoon glas en zorgden bij een crash voor akelige verwondingen. De generatie daarna werd gemaakt van gehard glas, dat bij een ongeluk verbrokkelt en in duizenden, onschadelijke stukjes uit elkaar valt. Maar het nadeel daarvan was weer dat dit óók kon gebeuren door een inslaand steentje, waardoor de ruit ineens vrijwel ondoorzichtig werd.

Tegenwoordig wordt daarom gelamineerd glas gebruikt. Dat bestaat uit twee lagen glas met daartussen een laagje plastic van 0,76 millimeter dik. Een sterretje in de voorruit zit alleen maar in de buitenste laag.

Om zo’n sterretje te repareren, werd er vroeger een gaatje geboord tot op het laagje kunststof, dat vervolgens werd dichtgesmeerd met kunsthars. Tegenwoordig komt de boor er niet mee aan te pas. Eerst wordt het vuil uit de beschadiging gezogen door de ruit vacuüm te trekken. Vervolgens plaatst de monteur over het sterretje een soort klok, en wordt daar onder hoge druk doorzichtige kunsthars in geperst. De hars wordt met een uv-lamp uitgehard en de ruit is weer zo goed als nieuw.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijk.nl!

Beeld: Derek Jensen