Een succesvolle test in de Grote Victoriawoestijn (Australië) brengt ons dichter bij een hypersoon vliegtuig.
In twee uur van Sydney naar Londen reizen, is met de huidige vliegtuigen verre van haalbaar. Een hypersoon toestel – waar een heleboel onderzoekscentra over de hele wereld aan werken – moet hier verandering in brengen. En waar sommige bedrijven het vooralsnog alleen bij beloftes houden, heeft de Australische defensie nu een test met een hypersoon ‘vliegtuig’ succesvol afgerond.
Scramjet motor
Het toestel, de Hypersonic International Flight Research Experimentation 5B (HIFiRE 5B), bestaat uit een scramjet motor die met behulp van raketmotoren naar een hoogte van 278 kilometer werd gebracht. En de HIFiRE 5B bereikte daarmee een snelheid van Mach 7,5 – oftewel 9188 kilometer per uur!
Scramjet staat voor supersonic combustion ramjet. De techniek erachter is eenvoudiger dan die van een straalmotor. Bij bestaande straalmotoren zuigt een turbine lucht de motor in, die wordt samengeperst. Verderop wordt er brandstof (kerosine) toegevoegd en dan wordt het mengsel ontstoken. Bij de verbranding neemt de druk nog verder toe; het gasmengsel met de ontstane verbrandingsgassen zet sterk uit en verlaat de motor aan de achterkant.
Een scramjet gebruikt daarentegen de eigen snelheid om de lucht samen te persen. De interne druk en de temperatuur lopen daarbij zo hoog op dat de brandstof vanzelf ontbrandt. Er zijn dus veel minder bewegende onderdelen nodig om hem te laten werken en vooral het achterwege laten van de dure en kwetsbare turbine betekent dat er veel hogere snelheden mogelijk zijn.
Volgende test
Als alles volgens plan verloopt, vindt de volgende test in 2017 plaats. Het Australische team, dat ondersteuning krijgt de NASA, de Universiteit van Queensland, Boeing, BAE Systems en de Duitse lucht- en ruimtevaartorganisatie DLR, gaat het dan zonder de raketmotoren proberen. Dan rost de scramjet dus op eigen kracht door de atmosfeer.
Bronnen: ScienceAlert, Popular Science