Met de nieuwe elektrische deelauto’s van Hyundai kunnen niet twee, maar vijf personen mee.
Als je in Amsterdam woont, ken je de frustratie van de hoge parkeerkosten vast wel. Sommige inwoners van de stad besluiten onder meer om deze reden helemaal geen eigen auto meer aan te schaffen. Maar wat te doen als je toch vlug een auto nodig hebt om van A naar B te komen? Dan kun je een taxi bestellen, maar je kunt ook voor een deelauto gaan.
Dit concept van een auto die je overal in Amsterdam kunt ophalen en achterlaten, is niet nieuw. Sinds 2011 biedt het Duitse Daimler Car2Go aan: elektrische deelauto’s waarmee je jezelf binnen de stad kunt vervoeren. Eerder dit jaar werd bekend dat Hyundai deze dienst ook gaat aanbieden in onze hoofdstad. En vandaag is het zover: honderd Hyundai Ioniq deelauto’s staan tot onze beschikking.
Hyundai gezinsauto
En wat maakt de dienst van Hyundai dan uniek, als we Car2Go al hebben? Ten eerste levert Hyundai auto’s met een grotere actieradius dan Car2Go: 200 kilometer. En in de deelauto’s van Daimler kun je maar met twee personen terecht, terwijl Hyundai elektrische gezinsauto’s inzet. Er is ruimte voor vijf personen.
Waar de auto’s staan, kun je zien met een speciale app waarmee je ook de deuren opent en de Hyundai Ioniq start. Het gebruik van de gezinsauto kost 25 cent per minuut of – als je een langere rit wilt maken – 12 euro per uur. Een deelauto voor een dag lenen? Dan ben je 60 euro armer. Parkeerkosten hoef je niet meer te betalen. Je moet wel eenmalig 10 euro betalen om je te registreren voor het gebruik van de auto’s.
Openbare laadpalen
Tijdens een lange rit, kun je de auto opladen bij laadstations van Fastned of openbare laadpalen. Mede door de vele openbare laadpalen in Amsterdam heeft Hyundai gekozen voor onze hoofdstad.
Maar, kun je beredeneren, met honderd deelauto’s in zo’n grote stad ben je er nog niet. Klopt. Maar voor Hyundai is het ook een test. Het autobedrijf wil eerst kijken of het idee aanslaat. De Zuid-Koreaanse autofabrikant zal de elektrische gezinsauto’s dan ook goed in de gaten houden de komende tijd.
Bronnen: Volkskrant, Het Financieele Dagblad
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!