Als je iemand wil overtuigen, maak dan vooral geen oogcontact. Dat heeft namelijk een negatief effect op je overtuigingskracht.
Lang werd er gedacht dat het maken van oogcontact helpt bij het overtuigen van iemand, maar dat lijkt toch niet het geval te zijn. Nieuw onderzoek van de Universiteit van Freiburg heeft aan de hand van twee experimenten laten zien dat vooral sceptische mensen niet van mening zijn te veranderen door ze in de ogen te kijken.
Speciale bril
Bij de experimenten gebruikten de onderzoekers een techniek die eye-tracking heet. Daarbij worden de oogbewegingen via een speciale bril geregistreerd door een computer, in dit geval terwijl de proefpersoon keek naar een spreker die hem probeerde te overtuigen.
Bij het eerste experiment werden de proefpersonen verzocht om een film te kijken waarin controversiële sociaal-politieke onderwerpen werden besproken. Daaruit bleek dat direct oogcontact tot minder overtuiging leidt.
In het tweede experiment werden de proefpersonen verzocht om óf naar de mond óf naar de ogen te kijken. In de film werden vervolgens argumenten gepresenteerd waar zij het absoluut niet mee eens waren. Mensen die naar de mond keken, werden meer overtuigd dan de mensen die waren gefocust op de ogen.
Selecte club
Beide experimenten suggereren dat we heel lang ten onrechte het oogcontact hebben beschouwd als krachtig middel om te overtuigen. Er is alleen nog wel meer onderzoek nodig, want deze studie heeft een selecte club aan proefpersonen gebruikt.
Bronnen: Psychological Science, Association for Psychological Science via EurekAlert!
Beeld: Martin Krzywdzinski/CC BY-ND 2.0