IJsbrug moet auto dragen

Naomi Vreeburg

23 december 2015 13:00

Over vijf dagen zal in Finland de bouw van een 65 meter lange ijsbrug van start gaan.

Een aantal studenten van de TU Eindhoven brengt oud en nieuw niet door in Nederland, maar zal 28 december afreizen naar Juuka, Finland. Hier zullen uiteindelijk 150 studenten gaan werken aan de bouw van een 65 meter lange ijsbrug versterkt met twee procent papiervezel. De creatie zal een vrije overspanning van 35 meter hebben en daarmee de grootste ijsbrug ooit zijn.

Auto

Maar was het plan niet om een 100 meter lange brug te bouwen met een overspanning van 50 meter? Ja, zo schreven wij eerder dit jaar. Maar na berekeningen bleek dit niet haalbaar te zijn. Het team had dan meer ijs nodig dan het zelf kon produceren. Voor de brug die de studenten en vrijwilligers nu voor ogen hebben, is nog steeds aardig wat ijs nodig: 900 ton.

Op 13 februari zal de ijsbrug klaar moeten zijn. Om de sterkte ervan te demonstreren, zal er een twee ton zware auto op komen te staan.

IJsbasiliek

Het is overigens niet voor het eerst dat studenten van de TU Eindhoven een creatie maken met ijs en papiervezels. Eerder toverden ze het materiaal al om tot een heuse ijsbasiliek. Hoe dit precies in zijn werk ging? Dit vertelden Jordy Kern en Teun Verberne op de twaalfde editie van KIJK Live! Bekijk het praatje hieronder:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bron: TU Eindhoven