Op zoek naar een nieuw soort tijdverdrijf? Misschien dat de sport Speedgate iets voor je is.
Of je het nou leuk vindt of niet: het curriculum vitae van kunstmatige intelligentie (artificiële intelligente, A.I.) is inmiddels behoorlijk uitgebreid. Computerprogramma’s kunnen parkeerboetes terugdraaien, realistische foto’s van mensen creëren die niet bestaan, de koeling van datacenters regelen, naaktportretten maken, boeken schrijven en ga zo maar door. En ja hoor, we kunnen weer iets nieuws toevoegen aan de takenlijst van A.I. Een neuraal netwerk heeft namelijk een nieuwe sport bedacht: Speedgate.
Lees ook:
Speedgate
Speedgate is een idee van AKQA – een creatief bureau dat is gespecialiseerd in het creëren van digitale diensten en producten en samenwerkt met onder andere Nike. AKQA liet A.I. de nieuwe sport creëren speciaal voor Design Week Portland, een evenement dat vorige week plaatsvond.
Het bureau voedde een neuraal netwerk met een lijst die informatie bevatte over 400 bestaande sporten, waaronder hoe ze worden gespeeld en gewonnen, en welke regels van toepassing zijn. Vervolgens ging het netwerk hiermee aan de slag om zelf een sport te kunnen bedenken. Wel vereiste dit soms wat menselijke begeleiding en verfijning.
Het bedenken van een nieuwe sport ging namelijk in eerste instantie niet helemaal goed. Zo stelde het programma een spel voor dat wordt gespeeld met exploderende frisbees (wel spannend, niet veilig). Of een sport die hete luchtballonnen en koorddraden omvatte. Uit de meer dan duizend suggesties die het neurale netwerk deed, koos een team drie sporten die mensen konden testen. Uiteindelijk koos AKQA voor Speedgate.
Spelregels
Het spel combineert elementen van verschillende bestaande sporten, waaronder rugby, voetbal en handbal, en kan worden aangepast aan grote of kleine velden. Elk team bestaat uit zes spelers. Spelers geven een bal door (een rugbybal totdat de officiële Speedgate-bal op de markt komt) aan teamgenoten door hem te gooien of te schoppen.
Op het veld staan poorten die zijn gemarkeerd met grote cirkels. Het doel van het spel is om de bal door de verdedigde poorten van het andere team te krijgen die zich aan beide kanten van het veld bevinden. Maar om officieel de bal in bezit te krijgen, moet deze eerst door een poort in het midden van het veld worden geschopt. Klinkt best ingewikkeld, maar onderstaande filmpjes verduidelijken de spelregels:
Goede leus
En bij een nieuwe sport, hoort natuurlijk ook een nieuw logo. Ook daarvoor maakte AKQA gebruik van A.I. Het netwerk werd gevoed met meer dan 10.000 sportlogo’s, en spuugden 6400 mogelijk emblemen uit. Een team stortte zich al op deze ideeën en koos er een uit.
Verder is kunstmatige intelligentie ook nog verantwoordelijk voor het motto van Speedgate. Dat luidt: “Face the ball to be the ball to be above the ball.” Vrij vertaald: “Kijk naar de bal om de bal te zijn en om boven de bal te staan.” Snap jij hem? Ik ook niet.
Bronnen: Speedgate, TechCrunch, Gizmodo
Beeld: Speedgate
Heb jij de KIJK Hoogvliegers al? Deze special staat boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.