Naast het nieuwe Triodoskantoor ligt nu ’s werelds grootste bidirectionele laadplein. 120 elektrische auto’s kunnen er laden én teruggeven aan het netwerk.
De Triodosbank, die bekend staat om zijn investeringen in voornamelijk duurzame projecten, voegt (verder) de daad bij het woord. Ook op eigen grond pakt de bank het duurzamer aan. In mei kondigde directeur Matthijs Bierman aan dat naast het nieuwe kantoorgebouw (dat op zich al een staaltje duurzame architectuur is) ’s werelds grootste bidirectionele laadplein moest komen. Het kantoor werd onlangs opgeleverd.
Lees ook:
Twee kanten
Op het laadplein, dat is overdekt met zonnepanelen, is plek voor 120 elektrische auto’s. De laadpalen waar de e-auto’s aan gekoppeld kunnen worden, zijn bidirectioneel; de energie gaat beide kanten op. Auto’s kunnen stroom afkomstig van de zonnepanelen tappen maar ook, als ze wat power over hebben, terugstorten op het net.
Zo moeten het laadplein en het kantoor, die in november in gebruik genomen zullen worden, aardig duurzaam in gebruik zijn. De zonnepanelen kunnen voldoende stroom leveren om het gebouw, dat uit voornamelijk uit herbruikbare materialen bestaat, CO2-neutraal te maken.
Openbaar vervoer
Veel auto’s die stroom kunnen tappen én terugstorten zijn er overigens nog niet. Maar dat gaat in de toekomst veranderen. “En dan zijn wij er klaar voor”, aldus Bierman.
Naast het gebruik van de tweerichtings-e-auto’s wil de bank ook reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. De nieuwe locatie, vlakbij station Driebergen-Zeist, is wat dat betreft een verbetering ten opzichte van het huidige kantoor, gelegen in het centrum van Zeist. Daarbij wil de bank het laadplein voornamelijk vullen met deelauto’s – áls iemand dan een auto nodig heeft, kan die er makkelijk eentje pakken.
Bronnen: Triodos, De Ingenieur
Beeld: Bert Rietberg
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!