Vandaag is het dertig jaar geleden dat Richard Noble in zijn Thrust 2 het snelheidsrecord te land brak en daarmee het record naar Groot-Brittannië haalde.
Aan de recordpoging ging maar liefst zes jaar voorbereiding vooraf en die verliepen allerminst van een leien dakje. In die tijd kreeg het team namelijk te maken met talloze technische en financiële tegenslagen, een overstroming en een hele nare crash met een snelheid van 290 kilometer per uur.
1019,47 kilometer per uur
Nadat ze hun poging in 1981 en in 1982 op de beroemde zoutvlakte bij het Amerikaanse Bonneville door slecht weer moesten staken, week het team uit naar de Black Rock Desert in Nevada. De bodem van het drooggevallen meer bleek ideaal, maar net toen ze aan hun run wilden beginnen, begon het te regenen en moesten ze onverrichter zake terugkeren naar Engeland. En zo werd het 1983.
Na elf nieuwe pogingen in de Black Rock-woestijn slaagde Noble er eindelijk in om het record te breken van de Amerikaan Gary Gabelich, die in 1970 met zijn raketaangedreven Blue Flame 1001,67 kilometer per uur haalde. De Brit ging met 1019,47 km/u een flink eind overheen.
Het record van Noble zou uiteindelijk veertien jaar lang blijven staan. Pas in oktober 1997 slaagde zijn landgenoot Andy Green erin met de Thrust SSC (foto hieronder) een nieuwe tijd neer te zetten. Met een indrukwekkende 1227,98 km/u was hij niet alleen een heel stuk sneller, maar ook de eerste mens ter wereld die op land door de geluidsbarrière ging.
Overigens is Green op zijn beurt weer betrokken bij de recordpoging die voor volgend jaar op het programma staat. De Bloodhound SSC, waar nu nog druk aan wordt gebouwd, moet een nieuwe ‘grens’ gaan overschrijden: die van 1000 mijl ofwel 1609 loeiharde kilometers per uur.
De BBC-Documentaire For Britain and the hell of it (Het antwoord van Noble op de vraag waarom hij het record wilde verbreken) over de aanloop naar de recordpoging is te zien op YouTube. Hieronder alvast deel 1:
Bron en beeld: Thrust Programme Ltd