Londense metro recyclet energie van remmen

kijkmagazine

30 september 2015 09:00

Dankzij het hergebruiken van energie die vrijkomt bij remmende metrostellen kan de Britse hoofdstad miljoenen besparen.

De London Underground is massaal. Alleen al de Victoria line, één van de lijnen van de ondergrondse, vervoert jaarlijks 1,2 miljard mensen over een afstand van opgeteld 76 miljoen kilometer. Dag in dag uit stoppen de metrostellen om de paar minuten met gierende remmen om forensen en toeristen af te zetten bij hun plek van bestemming. De metro is een energieslurpende kolos, maar nu is Londen erin geslaagd die wat efficiënter te maken: een nieuw recyclingsysteem kan de kosten jaarlijks met miljoenen drukken.

Kinetische energie

Recuperatief remmen, dat is de technologie die de Londense metro zuiniger moet maken. Transport for London (TfL), de overheidsinstantie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de Britse metropool, voerde er gedurende vijf weken een experiment mee uit op het Victoria-traject.

Op het substation Cloudesley Road stond een zogenaamd ‘inverter systeem’ geïnstalleerd, dat energie die vrijkomt bij het remmen van passerende treinstellen afvangt. Wanneer een treinstel remt, kan namelijk de kinetische energie – de kracht van de voorwaartse beweging die in de massa van het treinstel zit – worden omgezet in stroom. Het inverter systeem koppelt de gerecyclede energie vervolgens terug naar het stroomnet.

Besparing

De resultaten suggereren dat op deze manier 1 Megawattuur energie per dag kan worden afgevangen. Dat zou genoeg zijn om 104 huizen een jaar lang van stroom te voorzien. Bovendien draagt het inverter systeem ook op andere manieren bij aan een energiezuinigere metro. Door de energie af te vangen en om te zetten naar elektriciteit, voorkomt men dat deze zich in warmte omzet. De airconditioning noodzakelijk voor het koelen van de metrogangen, vermoedelijk één van de grootste kostenposten, kan daardoor een standje lager.

Voor de London Underground betekent dat een aanzienlijke besparing. Volgens TfL kan per jaar vijf procent worden bespaard op de energierekening. Dat mag een klein percentage lijken, maar voor een grootverbruiker als de Londense metro scheelt dat al gauw acht miljoen euro per jaar. Naast de kostenbesparing is het, tot slot, natuurlijk ook een bescheiden winst voor het milieu.

Bronnen: Transport for London, ScienceAlert, Gizmag

Beeld: FreeImages / CC BY 3.0